Wiara w złoto nie osłabła

  • Ewa Bednarz
opublikowano: 29-04-2013, 00:00

Im bardziej pogarszają się prognozy analityków dla cen złota, tym inwestorzy więcej kupują.

Zainteresowaniem inwestujących w złoto cieszą się kontrakty, które w ubiegłym tygodniu podrożały o prawie 5 proc., czysty kruszec, monety, a nawet biżuteria. Największy dwudniowy spadek cen złota od 1983 r. zmobilizował część graczy do wykorzystania dołka dla uzupełnienia portfeli. US Mint poinformowała, że popyt na złote monety był najwyższy od grudnia 2009 r.

W pierwszych trzech tygodniach kwietnia amerykańska mennica sprzedała 196,5 tys. uncji złotych krążków — ponad trzykrotnie więcej niż w marcu, kiedy sprzedano 62 tys. uncji. Podjęła nawet decyzję o zawieszeniu sprzedaży monet dziesięciouncjowych, ponieważ popyt na nie był dwukrotnie większy niż przed rokiem. Monety bulionowe chętnie kupują inwestorzy australijscy i kanadyjscy. Z danych Perth Mint wynika, że kupiono ich dwa razy więcej niż w ubiegłym miesiącu. Wzrost zainteresowania kupujących potwierdza też Chris Carkner, dyrektor zarządzający Canadian Mint.

Zamówienia do mennicy napływały również z Chin, Indii i Tajlandii. Na rynkach azjatyckich kupowano nie tylko monety, ale również biżuterię. China Gold Association wyliczyła, że chińskie zakupy detaliczne kruszcu wzrosły trzykrotnie, a UBS, że do Indii napłynęło najwięcej złota od 2008 r. W trzecim tygodniu kwietnia dostawy do Indii były o 20 proc. wyższe od dotychczasowego rekordu.

W Hongkongu i Makau sprzedaż wzrosła o 150 proc. Pojawiły się nawet informacje o niedoborze złota w Indiach, gdzie Hindusi wykorzystywali spadki cen do skompletowania ślubnych wypraw. Dla inwestorów nie ma znaczenia, że analitycy sceptycznie patrzą na dalsze notowania złota, że Goldman Sachs obniżył swoje trzy-, sześcio- i dwunastomiesięczne prognozy cen, a w ślad za nim poszły Deutsche Bank i Morgan Stanley.

Wrażenia nie zrobiła nawet Auerbach Grayson, firma monitorująca rynki międzynarodowe, która uważa, że cena złota może spaść w tym tygodniu do 1150 USD za uncję.

Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
×
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Kamil Kosiński
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Ewa Bednarz

Polecane