Więcej darmowych kanałów TV

Regulator chce, by w ramach naziemnej telewizji cyfrowej powstał jeszcze kanał dziecięcy, filmowy, społeczno-religijny i edukacyjny.

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji (KRRiT) ogłosiła wczoraj konkurs na kolejne cztery kanały telewizyjne, które mają wejść do bezpłatnego pakietu nadawanego w ramach naziemnej telewizji cyfrowej. KRRiT chce, by były to programy o charakterze społeczno-religijnym (to ukłon w stronę TV Trwam), filmowym, dla dzieci w wieku od 4 do 12 lat, i edukacyjno-poznawczym. Zainteresowani mają czas na składanie ofert do 25 lutego, ale będą mogli rozpocząć nadawanie dopiero pod koniec kwietnia 2014 r. — wtedy Telewizja Polska zwolni dla nich miejsce na pierwszym multipleksie.

Ojciec Rydzyk ze swoją TV Trwam jest najbardziej prawdopodobnym beneficjentem tego rozdania KRRiT. Trudniej określić pozostałych. O kanał dziecięcy może rywalizować TVP z międzynarodowym koncernem Time, właścicielem CNN i Cartoon Network, który był zainteresowany uruchomieniem takiego kanału w ramach MUX. Większość z 18 działających dziś w ramach naziemnej telewizji cyfrowej kanałów należy do największych nadawców, czyli TVP, Polsatu i TVN. Dzięki naziemnej TV popularność zyskują kanały należące do ZPR, takie jak Polo TV czy Eska TV. Największym beneficjentem nadawania cyfrowego jest TV Puls, która mocno zainwestowała w ramówkę i oglądalność idzie w górę. Naziemna telewizja cyfrowa to dla nadawców raczej inwestycja w przyszłość niż szansa na szybki zysk.

— Model bezpłatnej naziemnej telewizji cyfrowej jest bardzo trudny dla nadawców, zwłaszcza w kontekście kurczącego się rynku reklamowego. Dla nowych nadawców, którzy nie są częścią większej grupy medialnej, to duże wyzwanie na granicy opłacalności — mówi Andrzej Zarębski, ekspert medialny. Dlatego do nadawania w naziemnej telewizji cyfrowej nie garną się tłumy chętnych z zagranicy. Jedno jest pewne. Pojawienie się nowych graczy to zagrożenie dla TVP, Polsatu i TVN, które systematycznie tracą udziały w oglądalności na rzecz kanałów tematycznych (cztery stacje ogólnopolskie, wliczając Puls, miały na koniec 2012 r. 53,6 proc. udziałów w porównaniu z 74,1 proc. pięć lat wcześniej). Wraz z naziemną TV tracą przewagę ogólnopolskiego zasięgu.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Magdalena Wierzchowska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Więcej darmowych kanałów TV