Więcej domu w pracy

opublikowano: 13-02-2017, 22:00

Biura: Pracodawcy doceniają znaczenie aranżacji przestrzeni dla zdrowia pracowników

Kłopoty ze zdrowiem kosztują nie tylko pracownika, ale też pracodawcę. Zapewnienie w firmie takich podstaw, jak dobra jakość powietrza, zdrowe i przyjazne środowisku materiały, ergonomia i podstawowe udogodnienia, promujące zdrowy tryb życia, już jednak nie wystarczą.

Miejsce, w którym pracujemy, musi wspierać karierę profesjonalistów, być skutecznym narzędziem rekrutacyjnym i tym samym wzmacniać strategiczne procesy biznesowe w firmie — przekonuje Ewelina Kałużna, dyrektor ds. wynajmu i zarządzania wartością budynków w Skanska Property Poland.
Zobacz więcej

PRZESTRZEŃ NA MIARĘ:

Miejsce, w którym pracujemy, musi wspierać karierę profesjonalistów, być skutecznym narzędziem rekrutacyjnym i tym samym wzmacniać strategiczne procesy biznesowe w firmie — przekonuje Ewelina Kałużna, dyrektor ds. wynajmu i zarządzania wartością budynków w Skanska Property Poland. [FOT. ARC]

— Pracodawcy konkurujący o najlepszych pracowników rozumieją, że muszą zaoferować im środowisko pracy, które poza zapewnieniem wygody i atrakcyjnym wyglądem wspomaga komunikację i pracę zespołową, a także pozwala wybierać miejsce i sposób realizacji zadań — tłumaczy Andrzej Mikołajczyk, dyrektor zarządzający CA Immo Real Estate Management Poland.

Lepsza jakość

Biuro ma być inspirującym miejscem, w którym pracownicy czują się zadowoleni i zaangażowani, które wzmaga ich produktywność i sprawia, że stają się lepsi w tym, co robią. Ma uwalniać drzemiący w nich potencjał i synergię zespołów — twierdzą eksperci.

— Konkretne rozwiązania zależą oczywiście od specyfiki branży i rodzaju zadań, przykładami mogą być: strefy relaksu i zabawy, ale też strefy spokoju, hot desking, polegający na braku przypisanych biurek, ruchome biurka, które można w dowolny sposób przestawiać, dostawiać i konfigurować w grupach, czy zachodzące na siebie strefy — przestrzenie wspólnej pracy, a więc tzw. co-working. Coraz bardziej docenia się również wpływ zieleni, muzyki, a nawet zwierząt domowych w biurze — opowiada Andrzej Mikołajczyk.

Zmiany w aranżacji biur wymusza także większa innowacyjność przedsiębiorstw. Według Macieja Markowskiego, dyrektora w Cushman & Wakefield, innowacja stała się w biznesie niemal obsesją, jednak czas samotnych geniuszy już minął.

— Większość problemów, z którymi zmagają się innowatorzy, jest tak skomplikowana, że nie sposób zmierzyć się z tymi wyzwaniami w pojedynkę. Do znalezienia właściwych rozwiązań potrzebna jest wiedza z wielu dziedzin. Pracownicy muszą więc znać się nawzajem, często rozmawiać — miejsce pracy musi dostarczać licznych okazji do wymiany pomysłów między osobami z różnych działów. Dobrze zaprojektowane biuro stwarza okazje do „pozytywnych kolizji” i „konstruktywnego podsłuchiwania” — tłumaczy dyrektor w Cushman & Wakefield. Jego zdaniem to nie przypadek, że Google tworzy swoje biura w „szalonej” kolorystyce i zachęca pracowników do przychodzenia w nieformalnych strojach.

— Wszystko to ma na celu zniesienie widocznej hierarchii. Każdy ma prawo zgłosić swój pomysł i krytykować pomysły innych. Brak gabinetów, garniturów i krawatów daje poczucie równości. To wartość pomysłu, a nie ranga pomysłodawcy jest istotna — mówi Andrzej Mikołajczyk. W innowacyjnej firmie nie może zabraknąć przestrzeni, gdzie można pisać po ścianach, przyczepiać notatki i dyskutować na stojąco.

— Wyobraźnia i pamięć wzrokowa są dużo lepsze niż pamięć słuchowa — łatwiej nam utrwalić tematy rozmowy, jeżeli notatki z niej widzimy obok na ścianie. Prościej też w takich warunkach coś wyjaśnić albo opowiedzieć. Dzięki temu, że omawiane propozycje i pomysły są zapisane, wszyscy wspólnie dążą do jednego celu i nie ma ryzyka pojawienia się konfliktów lub nieporozumień. Drugim sposobem na zapoczątkowanie rozwoju innowacji w firmie jest stworzenie właściwych przestrzeni socjalnych.

Jeśli np. automaty z kawą ustawione są w wielu miejscach, to mamy niewielkie szanse na poznanie pracowników z innych części biura. Jeśli jednak wyznaczymy jedno pomieszczenie do spędzania przerw na kawę, wszyscy będą tam przychodzili i kreatywna komunikacjasłużąca innowacji będzie się rozwijała — mówi Maciej Markowski.

Sporo do nadrobienia

Choć miejsca pracy stają się coraz bardziej wielofunkcyjne i elastyczne, do upowszechnienia tego zjawiska jeszcze daleko. Jak wynika z badania „Nie bój się Activity Based Working” firm Hays, Kinnarps i Skanska, zaledwie 30 proc. biur w Polsce wspiera kreatywność i pracę zespołową. Natomiast możliwość zaangażowania się w projekt dotyczący zmiany w środowisku pracy daje pracownikom tylko co czwarta organizacja.

— Nigdy wcześniej biuro nie pełniło tak ważnej roli w rozwoju biznesu. Dziś to, gdzie pracujemy, musi wspierać karierę profesjonalistów, być skutecznym narzędziem rekrutacyjnym i tym samym wzmacniać strategiczne procesy biznesowe w firmie. Biuro ma być miejscem odpowiadającym na potrzeby pracowników z różnych pokoleń. Doskonałą receptą na to jest koncepcja Activity Based Working, zgodnie z którą to pracownicy wskazują, jak najczęściej pracują, a pracodawca dostarcza im powierzchnię w pełni dostosowaną do ich aktywności — tłumaczy Ewelina Kałużna, dyrektor ds. wynajmu i zarządzania wartością budynków w Skanska Property Poland. Wiele jednak wskazuje na to, że można być dobrej myśli. Z badania Hays, Kinnarps i Skanskiej wynika bowiem, że aż 88 proc. firm rozważa wykorzystanie aranżacji biura jako narzędzia wspierającego budowanie wizerunku atrakcyjnego pracodawcy.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Gołasa

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Nieruchomości / Więcej domu w pracy