Więcej taboru i nowe przejęcia

Katarzyna Kozińska
02-08-2004, 00:00

Prywatny konkurent PKP Cargo stara się o zakup dwóch spółek przewozowych. Niemal z dnia na dzień rozbudowuje tabor.

Rail Polska, kolejowy przewoźnik towarów, startuje do zakupu dwóch spółek z branży.

— Rozstrzygnięcie pierwszego przetargu nastąpi już we wrześniu. W sprawie drugiej firmy toczą się wstępne rozmowy — mówi Janusz Wellman, wiceprezes Rail Polska.

Do Rail Polska należą od 2003 r. dwie spółki: Kolex z Oświęcimia i Zec-Trans z Wrocławia. Do końca 2005 r. spółka planuje zdobyć w Polsce 10 proc. rynku przewozów kolejowych. Prezes Wellman zapewnia, że jest to do zrobienia.

— W tym roku przewieziemy kilka milionów ton towarów. Nasz rozwój zależy od szybkości pozyskiwania taboru. Popyt na wagony jest ogromny. Wszystkie kupujemy za granicą. Średnio każdego tygodnia przybywa nam ich 10 — wyjaśnia szef Rail Polska.

W tej chwili spółka dysponuje 12 lokomotywami i ponad 200 wagonami. Najnowsza partia będzie remontowana w zakładach naprawczych w Polsce. Rail jeszcze nie zdecydował, w których. Do końca roku przybędzie jeszcze kilkaset wagonów.

— Myślę, że pod koniec przyszłego roku dogonimy czterech największych przewoźników prywatnych. Na razie wszystkie inwestycje finansujemy z własnych środków, kredytów lub leasingujemy. Nadal nie wykluczam jednak, że kiedyś do spółki dołączy partner w postaci funduszu inwestycyjnego, który ją dokapitalizuje — mówi Janusz Wellman.

Rail Polska to spółka zależna amerykańskiej firmy Rail World, która wcześniej interesowała się prywatyzacją PKP Cargo. Należy do konsorcjum, które dwa lata temu sprywatyzowało towarowy transport kolejowy w Estonii.

— Udział prywatnych firm w polskim rynku na razie nie przekracza 4 proc. Nowe podmioty mają szansę przejmować rocznie 0,5-1 proc. przewozów. Tak było m.in. w Niemczech. Ze względu na ograniczenia taborowe szybciej się po prostu nie da — wyjaśnia Henryk Klimkiewicz, szef Forum Kolejowego RBF.

Dotąd ponad 30 firm otrzymało licencje na świadczenie usług przewozowych koleją. Do najbardziej aktywnych należą Przedsiębiorstwo Transportu Kolejowego i Gospodarki Kamieniem Zabrze (PTKiGK), PTKiGK Rybnik czy Chem-Trans.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kozińska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Więcej taboru i nowe przejęcia