Wielka fuzja w prywatnych kolejach

Eugeniusz Twaróg
opublikowano: 2007-08-24 00:00

Zmiana na pozycji lidera na rynku prywatnych przewozów kolejowych. Dość nieoczekiwane został nim PCC Rail.

Zmiana na pozycji lidera na rynku prywatnych przewozów kolejowych. Dość nieoczekiwane został nim PCC Rail.

Sprzedaż kolejowych spółek ze Śląska — Przedsiębiorstwa Transportu Kolejowego i Gospodarki Kamieniem (PTKiGK) w Rybniku i Przedsiębiorstwa Transportu Kolejowego Holding w Zabrzu — zakończona. Przewoźnicy od kilku miesięcy wspólnie szukali dla siebie inwestora strategicznego. I znaleźli. Chociaż nie wśród kilkunastu kandydatów, którzy złożyli oferty kupna.

Wszystkich ubiegł PCC Rail należący do niemieckiego PCC SE, właściciel holdingu logistycznego i transportowego, którego nawet nie było na liście zainteresowanych. Nabywca obrał bowiem inną strategię.

Zamiast negocjować z obydwiema spółkami, postanowił dogadać się z udziałowcami przedsiębiorstwa z Rybnika, które — poprzez spółkę Trawipol — ma 90 proc. udziałów w Zabrzu. Przedsiębiorstwo Transportu Kolejowego i Gospodarki Kamieniem wyrosło ze spółki pracowniczej i ma mocno rozproszony akcjonariat. Kontrolny pakiet należy do kilkunastu osób.

Strategiczny pakiet

Dwa tygodnie temu PCC SE, spółka matka holdingu, poinformował, że ma już 10 proc. akcji i prowadzi rozmowy o przejęciu kolejnych 10 proc. Jak dowiedzieliśmy się nieoficjalnie, sprawy zaszły znacznie dalej i transakcja kupna PTKiGK została już zakończona. Wczoraj PCC SE dobił targu na kupno strategicznego pakietu akcji przedsiębiorstwa. Ale to jeszcze nie koniec sprawy. PCC chce mieć 100 proc. akcji Rybnika i po uzyskaniu zgody Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów będzie dalej negocjował z udziałowcami przedsiębiorstwa. Z naszych informacji wynika, że spółka matka podzieli się udziałami ze spółką córką — PCC Rail, ale większościowy pakiet zatrzyma w swoich rękach.

Nowy lider

Jeśli nasze informacje się potwierdzą, na rynku kolejowym dojdzie do bardzo poważnych przetasowań. Śląskie spółki należą do najsilniejszych przewoźników w kraju i holding PCC po fuzji z PTKiGK stanie się największa prywatną firmą kolejową w kraju. Teraz zajmuje drugie miejsce — za CTL Logistics. Po wchłonięciu Rybnika, a co za tym idzie — także Zabrza — wyprzedzi rywala. Według Zespołu Doradców Gospodarczych TOR, w 2006 r. do rybnickiego przedsiębiorstwa należało 1,52 proc. transportowego rynku. Zabrze miało na nim jeszcze mocniejszą pozycję, kontrolując 2,19 proc. Sam PCC oszacował po I kwartale swoje rynkowe udziały na 3,2 proc. Po dodaniu udziałów spółek ze Śląska holding będzie miał blisko 7 proc. rynku, wobec 5,6 proc. kontrolowanych przez CTL.