Zmiana na pozycji lidera na rynku prywatnych przewozów kolejowych. Dość nieoczekiwane został nim PCC Rail.
Sprzedaż kolejowych spółek ze Śląska — Przedsiębiorstwa Transportu Kolejowego i Gospodarki Kamieniem (PTKiGK) w Rybniku i Przedsiębiorstwa Transportu Kolejowego Holding w Zabrzu — zakończona. Przewoźnicy od kilku miesięcy wspólnie szukali dla siebie inwestora strategicznego. I znaleźli. Chociaż nie wśród kilkunastu kandydatów, którzy złożyli oferty kupna.
Wszystkich ubiegł PCC Rail należący do niemieckiego PCC SE, właściciel holdingu logistycznego i transportowego, którego nawet nie było na liście zainteresowanych. Nabywca obrał bowiem inną strategię.
Zamiast negocjować z obydwiema spółkami, postanowił dogadać się z udziałowcami przedsiębiorstwa z Rybnika, które — poprzez spółkę Trawipol — ma 90 proc. udziałów w Zabrzu. Przedsiębiorstwo Transportu Kolejowego i Gospodarki Kamieniem wyrosło ze spółki pracowniczej i ma mocno rozproszony akcjonariat. Kontrolny pakiet należy do kilkunastu osób.
Strategiczny pakiet
Dwa tygodnie temu PCC SE, spółka matka holdingu, poinformował, że ma już 10 proc. akcji i prowadzi rozmowy o przejęciu kolejnych 10 proc. Jak dowiedzieliśmy się nieoficjalnie, sprawy zaszły znacznie dalej i transakcja kupna PTKiGK została już zakończona. Wczoraj PCC SE dobił targu na kupno strategicznego pakietu akcji przedsiębiorstwa. Ale to jeszcze nie koniec sprawy. PCC chce mieć 100 proc. akcji Rybnika i po uzyskaniu zgody Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów będzie dalej negocjował z udziałowcami przedsiębiorstwa. Z naszych informacji wynika, że spółka matka podzieli się udziałami ze spółką córką — PCC Rail, ale większościowy pakiet zatrzyma w swoich rękach.
Nowy lider
Jeśli nasze informacje się potwierdzą, na rynku kolejowym dojdzie do bardzo poważnych przetasowań. Śląskie spółki należą do najsilniejszych przewoźników w kraju i holding PCC po fuzji z PTKiGK stanie się największa prywatną firmą kolejową w kraju. Teraz zajmuje drugie miejsce — za CTL Logistics. Po wchłonięciu Rybnika, a co za tym idzie — także Zabrza — wyprzedzi rywala. Według Zespołu Doradców Gospodarczych TOR, w 2006 r. do rybnickiego przedsiębiorstwa należało 1,52 proc. transportowego rynku. Zabrze miało na nim jeszcze mocniejszą pozycję, kontrolując 2,19 proc. Sam PCC oszacował po I kwartale swoje rynkowe udziały na 3,2 proc. Po dodaniu udziałów spółek ze Śląska holding będzie miał blisko 7 proc. rynku, wobec 5,6 proc. kontrolowanych przez CTL.