Czytasz dzięki

Wielki powrót modelu wypędzonego przez... diesla

opublikowano: 23-04-2019, 22:00

Toyota camry, onegdaj wygnana z Europy przez rosnącą popularność silników wysokoprężnych, wraca na Stary Kontynent. Ma dwa zadania — zastąpić avensisa i rozbudzić stare emocje

Po 14 latach nieobecności toyota camry wróciła na polski rynek,
zastępując model avensis. Czy powtórzy sukces poprzednich generacji? Wielu
potencjalnych klientów miało już wcześniej do czynienia z tym modelem, a
większość z nich ma dobre wspomnienia.
Wyświetl galerię [1/2]

POWROTY:

Po 14 latach nieobecności toyota camry wróciła na polski rynek, zastępując model avensis. Czy powtórzy sukces poprzednich generacji? Wielu potencjalnych klientów miało już wcześniej do czynienia z tym modelem, a większość z nich ma dobre wspomnienia. Fot. ARC

Camry to nie tylko model Toyoty. To marka sama w sobie. Budzi dobre skojarzenia od Wschodu po Zachód. I choć w Rosji czy Polsce jeszcze na początku XXI wieku kojarzona była z marką luksusowej limuzyny, a w USA raczej z samochodem dla przeciętnego zjadacza chleba, wszędzie jest lubiana i ceniona. Dzięki temu kolejne jej wcielenia cieszą się dużą popularnością. Poza Europą. Tylko dlatego, że od końca 2004 r. camry w europejskiej ofercie Toyoty nie ma.

Powody? Jeden. Diesel. W tamtym okresie duży sedan nie miał na Starym Kontynencie racji bytu, o ile w ofercie nie było diesla, a Toyota postanowiła wygonić spod masek camry silniki wysokoprężne. Po prostu camry, jako model globalny, szykowana była przede wszystkim pod gusty klientów z Azji i USA, a tam diesle akceptowalne były tylko w ciężarówkach i autach dostawczych. Linię modelową japoński koncern podzielił na europejską i dla reszty świata. Reszta świata miała camry (bez diesla), Europa avensisa (z dieslem). Sentyment do dużego, rozsądnego cenowo i niezawodnego sedana od Toyoty jednak pozostał. Wspólnie z Instytutem Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar zbadaliśmy Polską historię toyoty camry. Od czasów, w których kosztowała ponad 550 mln zł, do teraz.

Nostalgiczne Mazowsze. Niewiele osób wie, że toyota camry była sprzedawana w Polsce przez 18 lat — od 1987 do 2004 r. W tym czasie oferowano cztery generacje modelu, które sprzedały się razem w liczbie 2776 sztuk. Najwięcej klientów znalazła pierwsza generacja oferowana w Polsce, a chronologicznie druga (produkowana w latach 1986-91). Od 1987 do 1991 r. nabywców znalazły 1582 egzemplarze. W 1991 r. sprowadzono 194 sztuki w ramach importu indywidualnego.

— Żadna późniejsza generacja nie powtórzyła tego wyniku, choć też odnosiły sukces rynkowy. Toyota camry piątej, ostatniej oficjalnie sprzedawanej w Polsce generacji była w 2002 r. najpopularniejszym modelem w segmencie. Wówczas był to segment E i czasy, w których na polskich drogach poruszały się takie modele, jak peugeot 607, renault vel satis czy opel omega — opowiada Wojciech Drzewiecki, prezes Samaru.

Dane z parku samochodów na koniec 2018 r. świadczą o tym, że po polskich drogach nadal jeździ wiele egzemplarzy camry, dokładnie 6153 sztuki. Z danych wynika również, że 3840 sztuk to samochody uznawane za tzw. martwe dusze, czyli auta nadal zarejestrowane, ale już nieistniejące. Wśród „jeżdżących” najwięcej modeli należy do nieoferowanej w Polsce szóstej generacji (1880 sztuk), produkowanej w latach 2006-11.

— Czasy taniego dolara powodowały, że model był jednym z najczęściej importowanych samochodów z USA. Co ciekawe, bardzo dużo użytkowanych jest też modeli trzeciej generacji— 1613 sztuk. Trzecie miejsce w zestawieniu najpopularniejszych w „Parku 2018” zajmuje piąta generacja, ostatnia oferowana na polskim rynku — 1322 — mówi Wojciech Drzewiecki.

81a6d2b2-8c30-11e9-bc42-526af7764f64
Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.

Gdzie jest najwięcej? Blisko 30 proc. wszystkich „jeżdżących” egzemplarzy camry zarejestrowano w województwie mazowieckim (1822). Kolejne województwa z największą liczbą modelu to: małopolskie (567), podkarpackie (494) i podlaskie (467). Najmniej tych aut jeździ po drogach województw: lubuskiego (70) i opolskiego (79).

Tak samo cenna. Camry zawsze wyceniana była powyżej średniej w segmencie. Najstarsza cena, jaką udało nam się znaleźć w archiwum IBRM Samar, to… 556 mln zł za bazowy model z 1992 r. z silnikiem benzynowym o poj. 2,2 litra (wartość oczywiście przed denominacją złotego w 1995 r). Wersja z silnikiem 3.0 V6 kosztowała wówczas 568 mln zł, a wersja z automatem — 596,5 mln. W ostatnich latach sprzedaży jej cena uwarunkowana była kursem euro.

— Pod koniec 2003 r, kiedy europejska waluta była już blisko historycznego szczytu (ok. 4,8 zł), cena camry wynosiła około 194 tys. zł, a niecały rok później spadła o blisko 20 proc. — do 156 tys. zł. To właśnie model piątej generacji został w 2002 r. numerem 1 w swoim segmencie, wyprzedzając w rankingu takie modele, jak peugeot 607, renault vel satis i opel omega — dodaje Wojciech Drzewiecki.

Dziś camry, już ósma generacja, wkracza na europejski rynek, oferując standardowo tylko jeden, ale za to bardzo nowoczesny napęd hybrydowy. Czy to wystarczy, aby podbić serca Polaków? W tym roku na polski rynek przydzielono 2000 sztuk modelu. Centrala Toyoty nie widzi problemu w sprzedaży takiej liczby aut na naszym rynku, z tym że cel jest inny. Nie są to już klienci szukający dużego „zachodniego” samochodu premium. To bardziej kadra menedżerska, a może też instytucje państwowe. Z ceną startującą z poziomu 141,9 tys. zł camry ma być alternatywą dla np. skody superb, czyli to oferta dla szukających auta o rozmiarach segmentu E, których ceny zostały w segmencie D i nie drażnią oczu postronnych marką premium.

— Chociaż w przeszłości camry nie była tzw. modelem wolumenowym, dziś w dobie dominacji klienta flotowego na polskim rynku i dobrej pozycji na nim pozycji Toyoty, auto ma duże szanse na sukces pomimo silnej konkurencji — uważa Wojciech Drzewiecki.

556

mln zł Od tej kwoty zaczynały się ceny toyoty camry w polskich salonach dilerskich w 1992 r. Dziś najtańszą można mieć za 141 900 zł.

6153

Tyle toyot camry wszystkich generacji jest zarejestrowanych w Polsce. Najwięcej (1880) szóstej generacji (2006-11), której nie było w oficjalnej sprzedaży.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy