WIG nie jest więcej wart

opublikowano: 28-06-2020, 22:00

Ceny akcji się zagalopowały, uważają analitycy DM BOŚ, którzy fundamentalną wartość WIG szacują na 49,7 tys. pkt.

WIG balansuje od kilku tygodni na granicy 50 tys. pkt i jest to poziom, który odpowiada kondycji spółek tworzących ten indeks — uważają analitycy Domu Maklerskiego. W strategii dla rynku akcji podkreślają jednak, że obecny poziom niepewności jest ponadprzeciętny, dlatego też margines błędu (w obie strony) w ich prognozach i wycenach poszczególnych spółek (także w ujęciu zagregowanym) może — choć nie musi — również okazać się ponadprzeciętnie duży.

Specjaliści prognozują, że w 2020 r. łączny zysk netto kilkudziesięciu spółek, które monitorują, spadnie o 11 proc., a zysk netto o 26 proc. w porównaniu z 2019 r. Relatywnie lepiej mają wypaść spółki małe. Wśród sektorów największego spadku analitycy spodziewają się po spółkach wydobywczych (-75 proc.), bankach (-50 proc.), chemii (-30 proc.) i paliwach (-35 proc.). Na drugim biegunie znajdą się spółki z sektora TMT, dóbr podstawowych, ochrony zdrowia, budowlane oraz materiałów budowlanych, w których zyski powinny być odporne na gospodarcze konsekwencje pandemii.

„Prognozy na dalsze lata są obarczone jeszcze większym marginesem potencjalnego błędu. W 2021 r. prognozujemy odpowiednio ok. 15- i 28-procentowy wzrost r/r zbiorczych powtarzalnych zysków operacyjnych i zysków netto” — napisano w raporcie.

Analitycy DM BOŚ zaznaczają, że obecne zachowanie rynku akcji trudno pogodzić zarówno z realistycznymi scenariuszami ożywienia, jak i z arytmetyką zmian w oczekiwaniach zysków spółek na rynku amerykański. „Uważamy, że chociaż rynek akcji i nastroje konsumentów mogą do czasu chodzić różnymi drogami (co czynią obecnie), to wcześniej czy później muszą ulec konwergencji. Rodzi się zatem pytanie, kiedy amerykańscy konsumenci poczują się wystarczająco bezpiecznie, by powrócić do spędzania wolnego czasu w przestrzeni publicznej.

Według sondaży Morning Consult, przeprowadzanych co tydzień od początku kwietnia, około jednej czwartej dorosłych zapytanych o to w pierwszym tygodniu czerwca oznajmiło, że czuje się bezpiecznie, angażując się w różne formy wypoczynku i rozrywki, co oznacza pewien wzrost w porównaniu do nastrojów z maja, lecz — naszym zdaniem — wciąż stanowi relatywnie niską proporcję” — dodano.

To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Kamil Zatoński

Polecane