Czytasz dzięki

Winnica zbiera na apartamenty

opublikowano: 26-08-2020, 22:00

Winnica Zbrodzice chce pozyskać 2,8 mln zł w crowdfundingu. To pierwsza firma z branży, która korzysta ze wsparcia tłumu

Jacek Tarkowski, założyciel spółki, pierwsze kroki stawiał w branży przetwórstwa żywności — współtworzył Iglokrak, który obecnie nazywa się Iglotex. Podróże po Francji i Włoszech zainspirowały jednak właściciela Winnicy Zbrodzice do produkcji własnego wina. Teraz w szybszym rozwoju firmy ma pomóc kapitał od inwestorów.

Zdaniem Jacka Tarkowskiego, założyciela Winnicy Zbrodzice, najlepszy
model dla spółki to sprzedaż lokalna, podobnie jak w winnicach we Włoszech.
Zobacz więcej

SPRZEDAŻ LOKALNA:

Zdaniem Jacka Tarkowskiego, założyciela Winnicy Zbrodzice, najlepszy model dla spółki to sprzedaż lokalna, podobnie jak w winnicach we Włoszech. TG

— Długo się zastanawialiśmy nad tym, w jaki sposób sprawić, by o naszej winnicy było głośno. Byliśmy pierwszą winnicą, która legalnie rozpoczęła sprzedaż wina. Działaliśmy, kiedy rynek winiarski startował 11 lat temu. Teraz przyszedł czas na odnowienie oblicza naszego biznesu — mówi Jacek Tarkowski.

Chociaż spółka sprzedaje produkty od lat, to jednak zdaniem menedżera biznes wciąż jest w początkowej fazie. Wynika to z krótkiej historii winiarstwa w Polsce.

— Mimo wszystko jesteśmy wciąż winnym start-upem w porównaniu z innymi winnicami w Europie — dodaje Jacek Tarkowski.

Cel emisji to 2,8 mln zł, a inwestorzy mogą objąć 12,5 proc. udziałów w kapitale zakładowym. Spółka oferuje akcje w trzech seriach: w najtańszej serii B za walor trzeba zapłacić 46,61 zł, w C 49,2 zł za akcję, a w D 51,79 zł. Taki podział ma zachęcić inwestorów do szybszego kupna udziałów. Za 2,3 mln zł firma stworzy apartamentowce w sąsiedztwie winnicy. Pozostałe 300 tys. zł pójdą na inwestycje, m.in. w technologie i sklep, a 100 tys. zł zostanie przeznaczone na instalacje fotowoltaiczne.

Spółka współpracowała z siecią handlową Makro, sklepami Żabka i hipermarketami Intermarché.

— Gdy zaczynaliśmy, to dystrybutorami były głównie wyspecjalizowane sklepy. Natomiast w ostatnich latach zmieniło się to w kierunku branży HoReCa [hotele, restauracje, katering — red.]. Większość winnic sprzedaje lokalnie, za czym przemawia historia wina i możliwość degustacji. Kiedyś widziałem taką winnicę we Francji, gdzie sprzedawano 25 tys. butelek lokalnie. To jest nasz model biznesowy — mówi Jacek Tarkowski.

To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

W 2019 r. winnica sprzedała ponad 4 tys. butelek, co zaowocowało przychodami w wysokości 200 tys. zł. Drugim segmentem biznesu jest wynajem apartamentów, trzeci filar sprzedaży — na razie marginalny — to kosmetyki bio.

— Ludzie kupowali wina nie jako produkt spożywczy czy stałą pozycję w jadłospisie, ale raczej jako prezent na specjalną okazję. Gdy zaczynaliśmy, to konsumpcja wina w Polsce wynosiła trzy litry na osobę, a obecnie jest to ok. siedmiu litrów. Wartość rynku szlachetnego wina w Polsce w 2009 r. wynosiła 0,5 mld zł, a obecnie to 3,2 mld zł — mówi Jacek Tarkowski.

Debiut na giełdzie to odległa perspektywa. Alternatywną formą wyjścia z inwestycji może być skup akcji. Najbliższy zysk z inwestycji może pojawić się przy okazji wypłaty dywidendy w 2023 r.

— Zawsze chciałem upublicznić spółkę. Do tej pory to się jednak nie udawało, bo albo udziały odkupili ode mnie wspólnicy, albo inwestor branżowy. Jeden z biznesów, które rozwijałem — Iglotex— teraz jest liderem rynku w segmencie mrożonek. Myślę, że perspektywa pięciu lat to dobry czas na to, by odkupić akcje lub zadebiutować na giełdzie — uważa Jacek Tarkowski.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Szymon Maj

Polecane