Portal Wirtualna Polska wprowadzi opłaty za serwisy i konta pocztowe. Spółka, której 50 proc. i jedną akcję ma TP SA, nie może jednak dogadać się z właścicielem na temat uruchomienia usług ISP. Przez to nie dostaje ani grosza z 15 mln zł, jakie miesięcznie generuje dla dostawców Internetu.
Wirtualna Polska (WP), najstarszy i drugi pod względem popularności polski portal interentowy, wprowadzi opłaty za usługi. Na początek internauci będą musieli płacić za pełny dostęp do dwóch serwisów, a wkrótce też za korzystanie z kont pocztowych.
— Rynek reklamy internetowej jest w dołku, przychody z tego źródła nie wystarczają na pokrycie kosztów utrzymania serwisów. Dlatego jesteśmy zmuszeni do wprowadzania opłat — tłumaczy Marek Borzestowski, prezes Wirtualnej Polski.
Opłaty będą pobierane za pełny dostęp do poszczególnych usług. Podstawowe serwisy, wyszukiwarka i konta pocztowe o mniejszej pojemności będą wciąż za darmo. Jednak jeżeli użytkownicy będą chcieli w pełni skorzystać z oferty WP, muszą wykupić abonament roczny, miesięczny, tygodniowy lub jednodniowy. Płacić można m.in. za pomocą wiadomości tekstowych sms wysyłanych z telefonu komórkowego.
Strony Wirtualnej Polski miesięcznie odwiedza niemal 4,5 mln użytkowników. Po wprowadzeniu opłat część z nich może przenieść się na inne bezpłatne serwisy.
— Nie obawiamy się tego. 95 proc. użytkowników korzysta z usług podstawowych, które wciąż będą bezpłatne. Z pozostałych 5 proc. oczekujemy, że przynajmniej 30 proc. zdecyduje się dokonywać opłat. Nie są to duże stawki, a poza tym inne portale internetowe też wkrótce wprowadzą opłaty — uważa Marek Borzestowski.
Roczny abonament za konto pocztowe będzie kosztował 27 zł, dzienny za serwis rozrywkowy — 2 zł.
Rynek oczekiwał po WP nieco innego ruchu. Analitycy spodziewali się, że w ślad za Onetem — najpopularniejszym w Polsce portalem — WP uruchomi tzw. portal ISP, czyli własny numer dostępowy, i część przychodów trafi na konto portalu. Byłoby to naturalną konsekwencją inwestycji w portal TP SA, która ma 50 proc. plus jedną akcję WP.
Tak się nie stało. W tej chwili użytkownik Internetu płaci za korzystanie z sieci tylko teleoperatorowi, głównie TP SA, która ma około 95-proc. udział w rynku dostępu do sieci. Średnio użytkownik WP spędza na stronach portalu 120 min miesięcznie. 4,5 mln klientów generuje więc 540 mln minut ruchu w sieci. To oznacza, że sama WP przynosi dostawcom Internetu 15 mln zł miesięcznie.
— Rozważamy uruchomienie takiej usługi. Na razie TP SA sprzedaje w swoich pakietach nasze konta pocztowe. Z tego tytułu dostajemy prowizję — mówi prezes WP.
Portal mocno ograniczył zatrudnienie, ma obecnie 200 stałych pracowników, koszty zatrudnienia w ciągu 16 miesięcy spadły o 36 proc. Liczba odsłon w tym czasie wzrosła dwukrotnie, a liczba użytkowników o 169 proc. 30 proc. serwisów spółka kupuje od zewnętrznych partnerów. Dodatni wynik na poziomie EBIDTA (zysk operacyjny powiększony o amortyzację) ma osiągnąć w 2004 r. W I połowie 2002 roku spółka miała niemal 21 mln zł straty netto przy sprzedaży na poziomie 10,5 mln zł.
Okiem konkurenta
Powiem krótko: wprowadzenie opłat to ruch w bardzo dobrym kierunku. Interia na pewno też wpisze się w te tendencje i to w niedługim czasie. Rozmawiamy również na temat uruchomienia własnego numeru dostępowego.
Tomasz Jażdżyński prezes Interii, trzeciego w rankingu portalu