Wirtualna Polska rośnie na turystyce

Maja Chudzińska
opublikowano: 2024-08-27 19:01

Najlepiej poradził sobie segment turystyki, gdzie przychody wzrosły dwucyfrowo, słabiej było w segmencie reklamy i subskrypcji.

Przeczytaj ten artykuł i dowiedz się:

  • jakie są wyniki finansowe Wirtualnej Polski za drugi kwartał
  • z kim WP Holding udało się przedłużyć umowę
  • jak zapowiadają się wyniki Wirtualnej Polski za kolejny kwartał
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Zysk netto Wirtualnej Polski w II kw. wyniósł 16,8 mln zł, co oznacza spadek r/r o 47,2 proc., natomiast przychody sięgnęły 380,8 mln zł, rosnąc o 5,9 proc. Skorygowana EBITDA, która wyniosła 98,4 mln zł, zmniejszyła się o 2 proc.

— Drugi kwartał to w turystyce mocny kwartał, natomiast słabszy w części reklamowo-subskrypcyjnej. Udało się przedłużyć umowę z Itaką, w związku z tym nie będziemy mieli w tym roku żadnego negatywnego wpływu na nasz wynik w Wakacjach.pl — mówi Jacek Świderski, prezes WP Holdingu.

Umowa została przedłużona do końca października.

W sektorze turystyki przychody wyniosły 144,5 mln zł — wzrost o 18 proc. r/r, a skorygowana EBIDTA
31,4 mln zł — wzrost o 32 proc. Było to związane ze wzrostem wskaźnika w spółce wakacje.pl. Na wyniki holdingu wpłynęła też sezonowość modelu biznesowego Grupy Szallas przejętej dwa lata temu, gdzie największe zyski przynosi III kw.

W segmencie reklam WP Holding wprowadza nowe technologie, m.in. rodzinę narzędzi WP Booster opartych na sztucznej inteligencji.

— Wirtualna Polska nie odczuwa jeszcze przełomu na rynku reklamy, ale liczymy na szybki powrót koniunktury — mówi prezes Wirtualnej Polski.

W sektorze reklamy i subskrypcji przychody gotówkowe WP Holdingu wyniosły 174,1 mln zł, co oznacza wzrost o 3 proc. r/r, a skorygowana EBITDA 58,1 mln zł, zmniejszając się o 14 proc. r/r.

Okiem eksperta
Najgorszy kwartał w roku
Paweł Szpigiel
analityk BM mBanku

Wirtualna Polska opublikowała skorygowany wynik EBITDA zgodny z moją prognozą. Segment reklamy i subskrypcji osiągnął słabsze wartości od moich oczekiwań, natomiast sektor turystyki poradził sobie lepiej. W segmencie reklamy problemem są koszty operacyjne i ich duży wzrost w ujęciu r/r przy braku wzrostu przychodów. Zarząd zapowiedział cięcie kosztów — ma być widoczne od III kw. Z kolei segment turystyczny miał bardzo udany okres. Wzrost sprzedaży byłby jednak większy, gdyby nie słabe otoczenie makroekonomiczne na Węgrzech. W przyszłych kwartałach zakładam podobny, ewentualnie tylko trochę niższy wzrost przychodów w ujęciu r/r niż w II kw. Na wyniki wpłynął też fakt, że w ramach portalu Wakacje.pl Polacy zaczęli wcześniej kupować wyjazdy. Sądzę, że II kw. to najgorszy kwartał w tym roku, a kolejny przyniesie poprawę.