Czytasz dzięki

Wirtualne spacery najemców

opublikowano: 03-04-2020, 15:08

Kiedy trudno umówić się na obejrzenie biura, pozostaje kamera. Transakcje toczą się zwłaszcza w najlepszych miejscach.

Firma doradcza Walter Herz wdraża usługę spacerów wirtualnych po budynkach komercyjnych. Jako pierwsze dla zwiedzających otwarło się Warszawskie Centrum Królewska.

Ograniczenie zgromadzeń do dwóch osób praktycznie uniemożliwia bezpośrednie pokazanie powierzchni do wynajęcia.
Zobacz więcej

Online:

Ograniczenie zgromadzeń do dwóch osób praktycznie uniemożliwia bezpośrednie pokazanie powierzchni do wynajęcia. fot. ARC

– Wirtualne spacery po budynkach uzupełnią system usług internetowych i telefonicznych, jakie właśnie wprowadziliśmy do obsługi klientów. Ułatwi to firmom podejmowanie decyzji o wynajmie powierzchni i pozwoli utrzymać płynność rezerwacji – mówi Bartłomiej Zagrodnik, partner zarządzający w firmie Walter Herz. 

Podobne technologie stosuje też konkurencja. W Savillsie wirtualne spacery po nieruchomościach do wynajęcia były do tej pory narzędziem wspierającym, służącym np. do przypomnienia sobie powierzchni oglądanej na żywo. 

– W obecnej sytuacji stają się one kluczowe i w skrajnych przypadkach zastępują wręcz tradycyjną wizję lokalną. Zainteresowane osoby z zagranicy, a w obecnych czasach również lokalni przedstawiciele najemców mogą w bezpieczny sposób z domu obejrzeć powierzchnię i poznać budynek. Możliwe jest również przyjrzenie się jego okolicy dzięki zdjęciom 360 stopni z drona, a także zwizualizowanie aranżacji biura – mówi Daniel Czarnecki, dyrektor działu powierzchni biurowych w Savillsie. 

CBRE z takich spacerów korzysta już do wielu miesięcy. Agenci firmy posiadają specjalne aparaty, przekazujące na żywo zdjęcia 360, z których niemalże automatycznie tworzone są spacery dla klientów. 

– Od dłuższego czasu dysponujemy również narzędziem Floored, dzięki któremu możemy wspólnie z klientem w ciągu kilkunastu minut tworzyć przyszłe aranżacje jego biura, a następnie spacery wirtualne – mówi Kamil Tyszkiewicz, szef rynków regionalnych w CBRE. 

Chociaż dla firmy są to standardowe rozwiązania, dotychczas wyzwaniem było przestawienie się klientów na tę formę prezentacji budynków i powierzchni najmu. Obecnie najemcy i wynajmujący nie mają innego wyjścia. CBRE stworzyło też narzędzie umożliwiające porównywanie budynków, transportu publicznego, odległości, okalających budynki serwisów,  jnp. siłowni, restauracji itd., bazujące na mapach i rzutach 3D całych miast. 

Doradca ze smartfonem

b960cf00-66b9-11ea-bc55-0242ac130003
Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.

– Jeżeli chodzi o negocjowanie umów, to wykorzystujemy wszelkie rozwiązania pozwalające na połączenia telekonferencyjne. Największym wyzwaniem jest etap wstępny, na którym trzeba produkt przedstawić lub zaprezentować powierzchnię w budynku – mówi Przemysław Błaszkiewicz, ekspert z działu powierzchni biurowych w Colliers International. 

Według niego właściciele budynków radzą sobie jednak z utrudnieniami, umożliwiając klientowi samodzielną wizytację, przy czym doradca może towarzyszyć klientowi przez  połączenie telefoniczne czy nawet wideofoniczne. Może to działać również w drugą stronę. Spacerując po budynku doradca używa smartfona jako przenośnej kamery i prezentuje klientowi powierzchnię.

Zdaniem Anny Górskiej-Kwiatkowskiej, partnera w firmie Cushman & Wakefield, wirtualne spacery stają się obecnie koniecznością i właściciele nieruchomości podejmują szybkie działania, żeby umożliwić skorzystanie z nich wszystkim potencjalnym najemcom. Uważa jednak, że to nowe podejście nie wyeliminuje całkowicie tradycyjnych metod prezentacji, ponieważ żadne wirtualne rozwiązanie nie zastąpi doświadczania opartego na bezpośrednim spotkaniu z realnym budynkiem.

Nie rezygnują z rozmów

Chociaż wobec ograniczeń w podróżowaniu i konieczności minimalizacji kontaktów bezpośrednich na żywo proces komercjalizacji jest obecnie utrudniony, to wiele firm kontynuuje rozmowy dotyczące wyboru nowego biura. 

– Robią to zwłaszcza te, które poszukują powierzchni w centrum Warszawy. Ograniczona dostępność powierzchni w Centralnym Obszarze Biznesowym [centrum miasta – red.] sprawia, że wstrzymanie takiego procesu niosłoby ze sobą ryzyko zajęcia jej przez konkurencję – mówi Daniel Czarnecki.

Z codziennych analiz platformy internetowej REDD (baza danych o 2 tys. budynków biurowych w Polsce) wynika, że od końca lutego do połowy marca wolne powierzchnie biurowe skurczyły się o 50 tys. m kw. — z 2,29 do 2,24 mln m kw.). Ostatnio powierzchnia do wynajęcia znowu nieznacznie wzrosła — 27 marca było to 2,27 mln m kw. 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Berłowski

Polecane