Witryny miast rozczarowują

Kamil Kosiński
22-05-2002, 00:00

Z badania firmy I-metria wynika, iż przedstawiciele sektora MSP są dużo bardziej otwarci na kontakty z urzędami niż przeciętni obywatele. Witryny miast i gmin odwiedzają jednak rzadko, gdyż nie zawierają one przydatnych biznesmenom informacji.

Firma badawcza I-Metria przeprowadziła badanie oczekiwań obywateli i przedsiębiorców wobec serwisów internetowych urzędów miast. Wynika z niego, że ponad połowa (53 proc.) małych i średnich przedsiębiorstw odwiedza strony swoich urzędów miast. Są to jednak odwiedziny rzadkie, określane jako „od czasu do czasu” albo „tylko raz”. Zarówno przedsiębiorcy, jak i zwykli obywatele z ciekawości odwiedzają witryny swoich miast, na których poszukują informacji z dziedziny sportu, kultury oraz aktualności z życia miasta/gminy. O ile jednak takie powody wskazuje zaledwie co czwarty przedsiębiorca, o tyle wśród ogółu użytkowników wskazuje je ponad połowa. Przedsiębiorcy jako główną przyczynę odwiedzin witryny miejskiej najczęściej wskazywali chęć zasięgnięcia informacji o charakterze gospodarczym (26,8 proc.). W ramach tej kategorii najczęściej poszukiwano informacji na temat przetargów (8,3 proc.), ogólnego profilu gospodarczego miasta (6 proc.), konkretnych firm (5,4 proc.) oraz innych szczegółowych kwestii o charakterze gospodarczym, często dotyczących branży przedsiębiorcy (6,5 proc.).

Jak wynika z badania, w obszarze komunikacji pomiędzy urzędem a mieszkańcami gminy oraz przedsiębiorcami istotną rolę odgrywa poczta elektroniczna. Blisko połowa internautów wskazała e-mail jako najdogodniejszą formę kontaktu. Z kolei w grupie małych przedsiębiorców odsetek ten wyniósł aż 82 proc. (w przypadku mało skomplikowanych spraw związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej). Również większość, bo aż 84 proc. badanych przedstawicieli sektora MSP zadeklarowało, że chciałoby mieć możliwość załatwiania spraw urzędowych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej. Tylko 12 proc. respondentów stwierdziło, że nie skorzystałoby z takiej możliwości. Czterech z pięciu respondentów byłoby skłonnych do dokonywania płatności podatków i opłat lokalnych przez Internet. Również aż 84 proc. badanych przedsiębiorców jest skłonna do występowania o pozwolenia lub zaświadczenia przez Internet.

Potencjalni inwestorzy oczekują od witryny miasta przede wszystkim informacji dotyczących sytuacji ich branży w mieście i regionie (25,5 proc.). Co piąty przedsiębiorca oczekiwał też informacji na temat profilu gospodarczego miasta. Wielu potencjalnych inwestorów pragnęło, aby na witrynie umieszczone były informacje na temat rynku pracy (13,9 proc.) oraz infrastruktury miasta (10,5 proc.) oraz informacje o położeniu i dojeździe do miasta (8,5 proc.).

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Kamil Kosiński

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Technologie / Witryny miast rozczarowują