Pokolenie Z to osoby dopiero wkraczające na rynek pracy. Liczba aktywnych zawodowo przedstawicieli tej generacji na razie nie jest duża, jednak już teraz nie brakuje negatywnych głosów na ich temat. Przedstawiciele pokolenia Z posądzani są o roszczeniowość, nierealne oczekiwania dotyczące wynagrodzenia, a także o brak cierpliwości. Według ekspertów Hays Poland takie postrzeganie zetek jest krzywdzące – nie uwzględnia wielu zalet, które posiadają najmłodsi pracownicy. Warto jednak zwrócić uwagę na to, że wchodzące na rynek pokolenia nigdy nie cieszyły się dobrą opinią wśród ogółu społeczeństwa. Wcześniej w podobny sposób krytykowani byli milenialsi, a przed nimi przedstawiciele generacji X.
Czy starsze pokolenia rzeczywiście mają tak złą opinię na temat zetek? Z najnowszego badania Hays Poland wynika, że ich postrzeganie wcale nie jest aż tak negatywne. Reprezentanci generacji baby boomers, X i Y, zapytani o to, czy ich najmłodsi koledzy są demonizowani na rynku pracy, w większości nie byli w stanie udzielić jednoznacznej odpowiedzi. Trudno powiedzieć - oznajmiło 42 proc. badanych. Natomiast 25 proc. sądzi, że zetki są demonizowane na rynku pracy, a 33 proc. ankietowanych udzieliło przeciwnej odpowiedzi. Warto jednak podejść do tych wyników z rezerwą, bo znaczna część zatrudnionych nie ma w firmie styczności z przedstawicielami najmłodszej generacji.
Dołącz do grona uczestników kongresu "HR Summit" >>
– Każde nowe pokolenie wchodzące na rynek pracy jest przez pewien czas na świeczniku. Prowadzi się wówczas generalizującą narrację mającą stanowić temat do dyskusji. Obecnie zetki oskarżane są o rzekomą roszczeniowość i zbyt elastyczne podejście do wielu spraw przez osoby, którym kilkanaście lat temu przyczepiano z kolei łatkę za mało asertywnych i niepewnych siebie. Samo myślenie „to pokolenie już tak ma” o jakiejkolwiek grupie jest już demonizowaniem samym w sobie – komentuje Agnieszka Czarnecka, menedżer ds. doradztwa personalnego na region Europy Środkowo-Wschodniej w Hays.
Czy zetki czują, że ich koledzy mają złe zdanie na ich temat? 39 proc. respondentów z pokolenia Z sądzi, że ma zły wizerunek na rynku pracy. Natomiast 31 proc. nie jest w stanie jednoznacznie tego ocenić, a 30 proc. nie zgadza się z tym twierdzeniem.
Zetki zapytane, co je najbardziej uwiera w kontekście złego wizerunku na rynku pracy, odpowiadają, że przede wszystkim krążące na ich temat stereotypy. Taką odpowiedź zaznaczyło 59 proc. ankietowanych. Nieznacznie mniejszy odsetek badanych wymienia przejawy deprecjonowania ich jako profesjonalistów i braku wiary w posiadane przez nich kompetencje (58 proc. wskazań). Część zetek wskazuje na brak zaufania ze strony szefa lub współpracowników oraz dyskryminację w rekrutacji (po 33 proc.).