Wywodząca się z USA grupa Smithfield, w Polsce kojarzona m.in. z markami Krakus i Morliny, umocni się w Europie dzięki zakupowi konkurenta.
Spółka Smithfield Europe porozumiała się w sprawie akwizycji z Goodies Meat Production (GMP) — rumuńskim przetwórcą mięsa specjalizującym się w wyrobach gotowych dla sieci detalicznych pod ich markami własnymi (m.in. salami, szynka i bekon). Do sfinalizowania transakcji potrzeba jeszcze zgód regulacyjnych.
GMP ma fabrykę mogącą wyprodukować w ciągu roku około 20 tys. ton przetworów. Zatrudnia w niej 320 osób. Wywodzący się z USA Smithfield Foods ma 60 tys. pracowników w 11 krajach świata i od 2013 r. jest częścią grupy WH, chińskiego potentata na rynku wieprzowiny.
„Akwizycja GMP jest częścią strategicznego planu rozwoju Smithfield Europe. Połączone podmioty skorzystają z możliwości integracji pionowej w ramach grupy zakładów zlokalizowanych w Europie” — powiedział cytowany w komunikacie prasowym Luis Cerdan ze Smithfield Foods.
Smithfield jest obecny także w Polsce. W 1999 r. przejął Animex, cztery lata po jego debiucie na GPW. To producent znany m.in. z takich mięsnych marek jak Berlinki, Krakus i Morliny. W 13 lokalizacjach nad Wisłą zatrudnia ponad 10 tys. osób. W skład grupy wchodzi też spółka Agri Plus, zajmująca się produkcją pasz i hodowlą trzody chlewnej.
W 2021 r. przychody Smithfield Polska wzrosły z 46,1 do 51,5 mln zł, ale 2 mln zł zysku operacyjnego zamieniło się w 1,3 mln zł straty. Firma podkreśliła w sprawozdaniu za 2021 r., że Animex Foods — jej spółka zależna — ma znacząco zwiększyć produkcję w ciągu kolejnych lat.
