Właściciel Żabki myśli o Super-Pharmie

Fundusz CVC przymierza się do przejęcia 40 proc. udziałów w izraelskiej sieci Super-Pharm. Ma jej pomóc w ekspansji.

Spółki z portfela funduszu CVC Capital Partners sprzedają Polakom żywność, perfumy i energię elektryczną, a mogą też sprzedawać leki. Według doniesień izraelskich mediów fundusz prowadzi negocjacje w sprawie kupna mniejszościowego pakietu w grupie Super- -Pharm, prowadzącej w Polsce sieć aptek z rozbudowaną ofertą drogeryjną. Obecnie 75 proc. udziałów w Super-Pharmie należy do Leona Kofflera, założyciela sieci. 25 proc. mają banki Leumi i Israel Discount. Fundusz miałby przejąć całość pakietu banków i 15 proc. udziałów, należących do właściciela. Według dziennika „Haaretz” wartość potencjalnej transakcji to w przeliczeniu 750 mln zł.

Przypomnijmy, że w lutym tego roku CVC zapłaciło za Żabkę około 4,5 mld zł. — Super-Pharm chce pozyskać międzynarodowego partnera, by rozwijać się na rynkach zagranicznych, a co najmniej otworzyć więcej sklepów w Chinach i spróbować zrobić to w Polsce. Do tej pory spółka działała sama, a konkuruje z globalnymi gigantami. Nadeszła pora na pozyskanie dużego partnera, który dostarczy kapitał i zagraniczne powiązania — mówi źródło zbliżone do transakcji, cytowane przez dziennik „Haaretz”.

CVC spełniałoby te kryteria. W Polsce fundusz jest właścicielem dwóch spółek. W 2015 r. kupił PKP Energetyka, a w tym roku wszedł w segment handlu detalicznego, przejmując od Mid Europa Partners sieć Żabka. Jest też właścicielem m.in. niemieckiej sieci perfumerii Douglas, która w Polsce ma ponad 120 placówek.

Według naszych źródeł nie ma mowy o łączeniu Super-Pharmu z tymi biznesami ze względu na to, że izraelski właściciel pozostaje w spółce, a dodatkowo asortyment sieci za bardzo się różni. Super-Pharm w przeliczeniu notuje globalnie około 5,5 mld zł przychodów rocznie. W Polsce pojawił się w 2001 r. Ma tu ponad 70 placówek. Zgodnie z ostatnimi dostępnymi danymi polska sieć miała w 2015 r. 812 mln zł przychodów i zanotowała 13 mln zł zysku netto. Polska jest dla izraelskiej grupy największym rynkiem zagranicznym. Super-Pharm prowadzi też 10 sklepów w Chinach, ale od dawna ma apetyt na rozwój międzynarodowy. W 2014 r. w rozmowie z „PB” Leon Koffler zapowiadał ekspansję w Europie.

— Hubem będzie Polska, z której zamierzamy kierować działalnością w krajach regionu — mówił właściciel Super-Pharm.

Tymczasem ekspansja w Polsce może być trudna. Tegoroczna nowelizacja prawa farmaceutycznego, zwana „apteką dla aptekarza” ograniczyła możliwość otwierania nowych placówek przez sieci aptek.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcel Zatoński

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

/ Właściciel Żabki myśli o Super-Pharmie