Właściwe tory

Karol Jedliński
opublikowano: 22-12-2006, 00:00

Największy rodzimy kolporter jest na giełdzie od dobrych kilku lat. Jednak niewielki kiosk w siedzibie GPW go nie zadowala.

Założona w 1918 r. spółka na początku była związana przede wszystkim z kolejami, w końcu jej pełna nazwa brzmiała: Polskie Towarzystwo Księgarni Kolejowych Ruch. Siedziba: Aleje Jerozolimskie 63, obok dzisiejszego Marriotta. Wtedy — prywatna inicjatywa, nowatorska w skali Europy. Dziś — kawał historii po przejściach i wielkie ambicje. I, przynajmniej metaforyczne, nawiązanie do kolejowych korzeni. Bo Ruch wraca na właściwe tory. Tym razem biznesowe.

Marka z brodą

Kilka lat temu nie było to takie oczywiste. Firma, rozpieszczona monopolistyczną pozycją z czasów PRL, przespała lata 90. Kiedy z dnia na dzień zniknął propagandowy ferment, zaczął się wolny rynek. Skończyły się spartakiady Ruchu, zamilkły zespoły artystyczne, taneczne i recytatorskie. Likwidacja RSW Prasa-Książka-Ruch (w komisji likwidacyjnej zasiadał m.in. Donald Tusk) nie oznaczała natychmiastowego wyroku śmierci. Spółka pozostała w rękach skarbu państwa i wciąż miała kilkadziesiąt tysięcy punktów, do których dostarczała prasę, i rozbudowane, lokalne centra logistyczne. Pojawili się jednak rywale.

— Chcemy nawiązywać do historii spółki, ale zdecydowanie do tej przedwojennej — deklaruje Adam Pawłowicz, obecny prezes Ruchu.

Obiecuje, że przy opracowywaniu nowego wyglądu kiosków zadba o to, by pojawiły się też projekty nawiązujące do pierwszych punktów sprzedaży Ruchu, tych w stylu art deco.

Jednak nie ma co ukrywać, że takie działania, w porównaniu z ostatnimi zmianami w Ruchu, to jedynie lifting.

Koniec zadyszki

Zanim Ruch trafił na giełdę, jego udział w rynku, niegdyś utrzy- mujący się na poziomie powyżej 50 proc., stopniał do niecałych 44 proc.

Jeszcze niespełna rok temu, zanim stery w Ruchu przejął nowy zarząd pod wodzą prezesa Adama Pawłowicza, nic nie wskazywało, że firma może podjąć skuteczną walkę rynkową. O wejściu na giełdę nie wspominając. To było jak senne marzenie uśpionego niedźwiedzia, molocha, który przez ostatnie lata był często przechowalnią kadr politycznych. A teraz? Trzeba przyznać, że obecny prezes Ruchu, absolwent MBA i były prezes m.in. Państwowej Agencji Inwestycji Zagranicznych, ma umiejętności pozwalające wierzyć, że jego ambitne plany wkrótce się ziszczą.

Nieruchomości
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
×
Nieruchomości
autor: Dominika Masajło, Paweł Berłowski
Wysyłany raz w tygodniu
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

— Przyjęty przez zarząd te- goroczny plan opiera się na taktyce szybkich zwycięstw. Jednym z nich jest dzisiejszy debiut — przekonuje.

Gonią czas

Na parkiet trafia jedynie czwarta część wszystkich akcji Ruchu.

— Sprzedajemy ich tyle, ile kapitału potrzebujemy na realizację planu rozwoju — zaznacza Adam Pawłowicz.

Wszystko skrupulatnie policzone. Z giełdy wpłynęło 248 mln złotych. Nakłady inwestycyjne do 2009 r. mają sięgnąć 570 mln zł. Najwięcej pochłonie rozwój sieci sprzedaży, czyli modernizacja kiosków, inwestycje w saloniki. Istotnym elementem jest też unowocześnienie i rozbudowa infrastruktury i sytemów IT.

— Gonimy stracony czas, duża część tych inwestycji to niestety nadrabianie zaległości wobec rywali — przyznaje prezes spółki.

Idzie nowe

Zwrot „plan restrukturyzacyjny” coraz częściej zastępuje „strategia rozwoju”. Jest już wreszcie centralny dział zakupów, renegocjowano praktycznie wszystkie umowy w ramach tzw. zakupów własnych. W dużym stopniu były to pomysły zgłoszone przez konsultantów z Kolaja & Partners, dzięki którym oszczędności sięgnęły 25 mln zł.

Nowe wyziera z każdej strony. Liczba punktów sprzedaży, w których oferowane będą elektroniczne usługi rozliczeniowe zwiększy się z 2,8 tys. na początku roku do niemal 5,3 tys. pod koniec grudnia. Zainstalowanie specjalnych terminali pozwala klientom elektronicznie doładować np. karty telefonów GSM.

— Jesteśmy największą taką siecią. Nowy Ruch staje się rzeczywistością — cieszy się Adam Pawłowicz.

Umiejętne wykorzystanie efektu skali napędza zyski, w tym roku ma to być ponad 19 mln zł, w przyszłym prawie 50 mln. Przychody gigantyczne, bo oscylujące wokół 4-4,2 mld zł. Po zeszłorocznej stracie nie ma śladu. Poprawiająca się sytuacja firmy pozwala prezesowi snuć dalekosiężne plany o salonach multimedialnych pod nową marką czy inwestycji za granicą. Choćby na Ukrainie, niekoniecznie tylko na dworcach kolejowych. Podpowiadamy więc: po ukraińsku słowo „ruch” wymawia się tak samo jak po polsku.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Karol Jedliński

Polecane