Wlk. Brytania szykuje się do stosowania ograniczników prędkości

opublikowano: 27-03-2019, 10:11

Po tym jak Unia Europejska uzgodniła tymczasowo stosowne przepisy, technologia ograniczania prędkości prawdopodobnie stanie się obowiązkowa dla wszystkich pojazdów sprzedawanych w Europie od 2022 r. Pomimo dążeń związanych z opuszczeniem unijnych struktur, Departament Transportu Wielkiej Brytanii stwierdził, że system będzie miał zastosowanie również w pojazdach sprzedawanych na Wyspach.

Opinie w tej sprawie są jednak podzielone. Zwolennicy takiego rozwiązania wskazują, że uratuje ono tysiące istnień ludzkich ginących rokrocznie na drogach. Przeciwnicy argumentują z kolei, że technologia tylko dodatkowo rozleniwi kierowców, czyniąc ich bardziej lekkomyślnymi. Istnieje przy tym obawa, czy obecne rozwiązania są wystarczająco zaawansowane, aby system mógł skutecznie działać.

W systemie ISA samochody otrzymują informacje za pośrednictwem GPS i mapy cyfrowej, informujące o tym, jakie jest ograniczenie prędkości. Może on współpracować z kamerą wideo rozpoznającą znaki drogowe. Według zamysłu projektantów, system będzie można tymczasowo wyręczyć. Przykładowo, jeśli samochód wyprzedzać będzie pojazd ciężarowy na autostradzie i wjedzie w obszar ograniczonej prędkości, kierowca będzie mógł  mocno naciskając pedał przyspieszenia zakończyć manewr.

Samochód nie wyhamuje automatycznie, gdy ograniczenie prędkości zostanie zmniejszone, ale zamiast tego zapewni kierowcy wizualne ostrzeżenie. 

System jest już dostępny. Modele z częścią technologii ISA oferują m.in. Ford, Mercedes-Benz, Peugeot-Citroen, Renault i Volvo.

Działania w tej kwestii zostały pozytywnie przyjęte przez Europejską Radę Bezpieczeństwa Transportu, niezależny organ doradzający Brukseli w kwestiach bezpieczeństwa transportu.

Może jednak upłynąć kilka miesięcy, zanim Parlament Europejski i Rada formalnie zatwierdzą te środki.

Według unijnych szacunków, stosowanie technologii ISA może pomóc w uniknięciu 140 tys. poważnych obrażeń na drogach do 2038 r.  

Z kolei dane statystyczne z Wielkiej Brytanii pokazują, że każdego roku na tamtejszych drogach ginie ponad 1700 osób, przy czym - według danych Brake -  prędkość jest czynnikiem przyczyniającym się do około jednej czwartej wszystkich śmiertelnych wypadków.

Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
×
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Tadeusz Stasiuk. BBC

Polecane