Włochy przygotowują "podatek sieciowy" w budżecie na 2020 r.

  • PAP
opublikowano: 14-10-2019, 19:07

Włoski rząd w planie przyszłorocznego budżetu przewiduje "podatek sieciowy" dla dużych firm technologicznych. Jego uwzględnienie ma pozwolić na odrzucenie planowanej podwyżki podatku od sprzedaży - podała w poniedziałek agencja Reutera, cytując dwa anonimowe źródła.

Projekt ma zmuszać międzynarodowe koncerny prowadzące platformy internetowe do odprowadzania 3-proc. daniny od transakcji internetowych - wskazały dwa źródła związane z koalicją rządzącą Ruchu Pięciu Gwiazd i Partii Demokratycznej. Nowy podatek miałby wejść w życie od stycznia.

Informatorzy Reutera podali, że podatek może przynosić ok. 600 mln euro rocznie. Dotyczyć ma świadczących usługi cyfrowe firm z przychodem przekraczającym 750 mln euro globalnie i ponad 5,5 mln euro na terytorium Włoch.

Rozmówcy agencji zastrzegli, że konkretne warunki mogą uleć zmianie, bo negocjacje zapisów nie zostały zakończone. Utrzymują, że rząd w Rzymie jest gotowy zmienić plany na skalę państwa, jeśli UE zaproponuje jednolite zasady opodatkowania dużych koncernów dla całej Wspólnoty.

Reuters ocenił, że proponowane ramy są w dużej mierze zgodne z wytycznymi zapewnionymi przez Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD), która w drugim tygodniu października wezwała rządy krajów członkowskich do modernizacji polityki podatkowej względem dużych koncernów internetowych.

Władze Włoch planowały podobny podatek jeszcze w 2018 r., lecz prace wstrzymał sierpniowy rozpad poprzedniej koalicji Ruchu Pięciu Gwiazd i Ligi.

Agencja przypomniała, że rząd w Rzymie szuka sposobów na odroczenie podwyżki podatku od sprzedaży produktów, który planowo miał wejść w życie w styczniu 2020 r. i zapewnić ok. 23 mld euro do budżetu. Jego wprowadzenie może jednak negatywnie wpłynąć na już w tym momencie osłabiony popyt krajowy.

Koalicja rządząca powinna wysłać projekt budżetu do Komisji Europejskiej do 15 października.

Reuter wskazał, że wielkie firmy od lat wykorzystywały luki w przepisach podatkowych, przenosząc zyski na terytorium krajów z niskimi daninami, np. Irlandii, niezależnie od miejsca faktycznego uzyskania przychodu. Praktyki te spowodowały fale krytyki ze strony rządów państw Unii Europejskiej. 

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane