Włosi dążą do pogłębienia współpracy
Włosi zajmują drugie miejsce po Niemcach na liście partnerów gospodarczych Polski i, jak zapewniają, nie zamierzają z nimi rywalizować o prymat. Nie znaczy to jednak, że satysfakcjonuje ich zakres dotychczasowej współpracy. Dowodzą tego systematyczne działania promocyjne podejmowane przez Włosko-Polską Izbę Handlowo-Przemysłową w Warszawie.
Kolejna misja handlowa zorganizowana przy pomocy Izby Handlowej z Mediolanu Promos przyciągnęła do Polski kilkunastu włoskich przedsiębiorców. Dla wszystkich zaplanowano co najmniej 6-7 interesujących spotkań z polskimi partnerami i choć misja handlowa zwykle nie jest okazją do zawierania kontraktów, od razu pojawiły się deklaracje zamówień.
— Powiedzmy szczerze — nie wszyscy są zadowoleni. W jednym przypadku polska strona odwołała spotkanie na godzinę przed terminem. To nie jest w europejskim stylu. Jeśli ktoś przyjeżdża aż z Włoch, to trzeba okazać mu choć tyle szacunku, żeby przyjść na umówione spotkanie albo odwołać je z dużym wyprzedzeniem — mówi Lorenzo Di Meo, prezydent Włosko-Polskiej Izby Handlowo-Przemysłowej.
Przy umawianiu partnerów zdarzyło się też jedno nieporozumienie, ale jak się okazało nie ma tego złego, co by na dobre nie wyszło.
— Włoska Alpa szuka w Polsce dystrybutora precyzyjnych urządzeń technicznych. My mieliśmy podobne plany, tyle że odnośnie do naszej produkcji. Jednak oferta włoska będzie na pewno bardzo interesująca dla przedsiębiorstwa, z którym ściśle współpracujemy. Wystąpię więc w roli pośrednika — obiecuje Wojciech Szaraniec, konsultant ds. handlowych w Medcomie.
Jak komentują Włosi, Polska jest dla nich krajem niezmiernie interesującym, nie tylko jako rynek zbytu, ale także uzyskiwania różnych dóbr.
— Zarządzamy rynkiem produktów spożywczych w Mediolanie i największymi targami rybnymi, mięsa czerwonego, ptactwa, dziczyzny, kwiatów, owoców i warzyw w kraju. Wprawdzie przyjechaliśmy z ofertą eksportową, ale jak uczy doświadczenie to zaczyna po pewnym czasie działać w dwie strony. Już istnieją stosunki handlowe pomiędzy nami a polskimi firmami. Tu też nawiązaliśmy kilka bardzo obiecujących kontaktów. My oferujemy owoce i warzywa, a z Polski będziemy sprowadzali ryby i żywe konie — zapowiada Mario Lisi z SO. GE. M. I.
AVANTI: Polska jest dla nas nie tylko interesującym partnerem handlowym, ale także miejscem, gdzie włoskie firmy chętnie inwestują. Jesteśmy zainteresowani dalszym rozwojem współpracy. Toteż biuro handlowe ambasady Włoch w RP oferuje pełną informację na temat uwarunkowań prawnych, politycznych i ekonomicznych prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce — zapewnia Nicola Todaro Marescotti, I sekretarz Ambasady Republiki Włoskiej w Warszawie (na fotografii po prawej z organizatorami misji Alessią Casale, przedstawicielem Promos i Lorenzo Di Meo, szefem Włosko-Polskiej Izby Handlowo-Przemysłowej).
PRZYCZÓŁEK: Polska jest dla nas ważna nie tylko jako partner handlowy, ale także jako rodzaj pomostu prowadzącego na Wschód. Niewykluczone, że w przyszłości podejmiemy wspólne działania produkcyjne — podkreśla Mario Lisi z SO. GE. M. I.
DLA ELITY: Proponujemy buty ręcznie robione, praktycznie na zamówienie. Sprzedajemy je na całym świecie, ale nie są tanie, więc polscy partnerzy podchodzą do oferty ostrożnie. Mimo to trzy firmy przejawiły zainteresowanie — twierdzi Fabrizio Capsoni, przedstawiciel firmy Mauri.
MOŻNA TANIEJ: Dzięki przetwarzaniu u nas sprowadzanych z włoskiej firmy Calceficio surowych rajstop koszt produkcji obniża się o 30 proc. Dziś występując w imieniu naszego włoskiego dostawcy poszukuję dla niego nowych partnerów — mówi Tomasz Nasierowski, menedżer polskiej spółki Kati (na fotografii po lewej w rozmowie z Kazimierzem Wieczorkiem z Biura Handlu Zagranicznego Senior).
DOBRA OFERTA: Włoska firma Elkay ma dobre referencje. Sprzedaje swoje wyroby m.in. pod markami Dior, Sonya Rykiel, Cerutti, Donna Karan. Interesuje nas kilka z prezentowanych tu wzorów — twierdzi Agnieszka Wilczyńska z firmy EM Cashmere (na fotografii z Luciano Grimoldi z firmy Elkay).
NIEZBĘDNY ELEMENT: Brosio, Casati e Asociati kancelaria adwokacka, której polski oddział reprezentuję, oferuje włoskim przedsiębiorcom kompleksową informację na temat polskiego rynku. Zajmujemy się również obsługą prawnych zawieranych tu kontraktów — deklaruje Duilio Cortassa.