Atlantia myśli o współpracy z grupą Jana Kulczyka. Warto, bo dziś jego spółka może dostać zielone światło na A2.
Atlantia, włoski operator drogowy, zadomowił się już w autostradowej dywizji Stalexportu. Jego spółka Stalexport Autostrada Małopolska ma koncesję na trasę A4 Kraków — Katowice.
Włosi chcą także wjechać na inne polskie szlaki. Wczoraj Reuters podał, powołując się na Giovanniego Castellucciego, prezesa Atlantii, że włoska firma rozmawia o współpracy z grupą Jana Kulczyka, związanego z Autostradą Wielkopolską (AW), koncesjonariuszem A2 Konin — Świecko.
Zapytany, czy współpraca przyjmie formę joint venture, Castellucci odpowiedział: „jest zbyt wcześnie, by podawać dalsze informacje na temat rodzaju współpracy i tego czy w ogóle będzie jakaś współpraca”.
Komentarz polskiej strony jest jednoznaczny.
— Nie prowadzimy żadnych rozmów z tą firmą — ucina Jarosław Sroka, dyrektor ds. komunikacji korporacyjnej i relacji międzynarodowych w Kulczyk Holding.
O wejściu Włochów do Autostrady Wielkopolskiej mówi się co najmniej od dwóch lat. Temat współpracy pojawił się, kiedy Atlantia (wówczas Autostrade) miała problem z wejściem do Stalexportu, bo transakcję blokował Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Ostatecznie jednak Włosi wygrali z funduszem i weszli do Stalexportu, a pogłoski o rozmowach w sprawie A2 umilkły.
Włosi nie mieli zresztą powodu do pośpiechu, bo AW miała problem z dogadaniem się z rządem PiS w sprawie budowy odcinka A2 z Nowego Tomyśla do Świecka. Teraz sporo się może zmienić. Zbigniew Kotlarek, szef Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, mówił niedawno, że jeszcze w tym roku możliwe jest porozumienie z koncesjonariuszem w sprawie budowy odcinka do Świecka.
— Potrzebne jest nam porozumienie, w którym będzie określony zarys warunków komercyjnych projektu. Bez tego bowiem nie mogliśmy otrzymać od akcjonariuszy zgody na wydanie 8 mln EUR na projekt budowlany — mówi Zofia Kwiatkowska, rzecznik AW.
Wczoraj spółka wysłała uwagi do rządowej propozycji porozumienia. Jeśli zostaną zaakceptowane, dziś może zostać podpisane.