Wojewoda wydał zezwolenie na budowę odcinka A4

Polska Agencja Prasowa SA
opublikowano: 24-11-2005, 14:25

Wojewoda małopolski wydał w czwartek zezwolenie na budowę prawie 20-kilometrowego odcinka autostrady A4 Kraków-Tarnów pomiędzy Krakowem i Szarowem. Według zapowiedzi Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), fragment ten może zostać oddany do użytku z końcem 2008 roku.

Wojewoda małopolski wydał w czwartek zezwolenie na budowę prawie 20-kilometrowego odcinka autostrady A4 Kraków-Tarnów pomiędzy Krakowem i Szarowem. Według zapowiedzi Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), fragment ten może zostać oddany do użytku z końcem 2008 roku.

"Pieniądze na budowę tej autostrady zostały zapisane w projekcie budżetu na przyszły rok, znajduje się ona też w rządowym Programie Budowy Autostrad. Teraz czekamy na decyzję nowego rządu w sprawie jej finansowania. Gdy decyzja zapadnie, jesteśmy gotowi do uruchomienia przetargu na wykonawcę inwestycji" - powiedział dziennikarzom w czwartek dyrektor krakowskiego oddziału GDDKiA Zbigniew Rapciak.

Według szacunków drogowców, przedsięwzięcie kosztować będzie ok. 500 mln zł. Jeśli przetarg na jego wykonawstwo zostanie wkrótce ogłoszony i postępowanie będzie się toczyć bez przeszkód, to w przyszłym roku rozpoczną się prace budowlane, a po 18 miesiącach prac, czyli z końcem 2008 r.,  będzie można już jeździć nową autostradą.

"Jeszcze cztery lata temu mówiło się, że budowa pierwszego odcinka autostrady po wschodniej stronie Wisły rozpocznie się około 2015 roku; mamy więc przyspieszenie o 10 lat" - przypomniał Rapciak.

Budowa autostrady A4 pomiędzy Krakowem a Szarowem wymagała wykupu ponad 1,7 tys. działek. Prawie 20-kilometrowy odcinek do granicy dawnego woj. krakowskiego zostanie zbudowany w najwyższej klasie technicznej A i będzie spełniał unijne normy obciążeń wynoszące 115 kN/oś.

Każda z dwu jezdni autostrady będzie miała dwa pasy ruchu o szerokości 3,75 metrów każdy, pas awaryjny o szerokości 3 metrów oraz pobocze gruntowe. Jezdnie będą rozdzielone pasem o szerokości 5 metrów. Na trasie powstaną dwa węzły autostradowe: "Bieżanów" i "Szarów". Na tym odcinku autostrady zostanie wzniesionych: 21 wiaduktów drogowych, osiem mostów, a także przejście dla zwierząt. Drogowcy zapowiadają, że duży nacisk będzie położony na ekologię.

Autostrada z Krakowa do Tarnowa będzie częścią biegnącej z Europy zachodniej na Ukrainę autostrady A4 leżącej w Trzecim Transeuropejskim Korytarzu Transportowym, który przecina Polskę od zachodniej granicy w Zgorzelcu do wschodniej granicy w Korczowej.

Dyrektor zapowiedział, że trwają przygotowania do budowy drugiego etapu inwestycji: ponad 50-kilometrowego odcinka od Szarowa do Tarnowa wraz z obwodnicą tego miasta o szacunkowej wartości 1,5 mld zł. Jednak z powodu uchylenia przez Naczelny Sąd Administracyjny decyzji lokalizacyjnej dotyczącej przebiegu tej trasy w okolicy Brzeska oraz zmian w przepisach dotyczących ochrony środowiska, przedsięwzięcie to ma już około roku opóźnienia.

"Jeżeli w 2007 roku otrzymamy pozwolenie na budowę tego odcinka, to prace budowlane mogą się rozpocząć jeszcze w tym roku i zakończyć w roku 2009" - ocenił dyrektor.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Polecane