Wokół "Gazel Biznesu"

JAROSŁAW JAWORSKI prezes Coface
29-12-2014, 00:00

Tegoroczna lista Gazel Biznesu przynosi niewielki wzrost (o 1 proc.) grupy przedsiębiorstw, które mogą poszczycić się ciągłym rozwojem.

Tegoroczna lista Gazel Biznesu — po ubiegłorocznym, nieznacznym (o 1,6 proc.) spadku liczby firm w rankingu — przynosi niewielki wzrost (o 1 proc.) grupy przedsiębiorstw, które mogą poszczycić się ciągłym rozwojem.

Rynek MSP, którego przedstawicielami są firmy z listy Gazel, staje się coraz bardziej dojrzały. Przekłada się to na większą świadomość prowadzenia biznesu. Ten rozwój przedsiębiorstw, zwiększanie przez nie obrotów i zatrudnienia, pojawianie się na nowych rynkach, to dowód na to, że Gazele stanowią olbrzymią siłę polskiej gospodarki i znacząco wpływają na jej rozwój. Wśród gigantów krajowego biznesu jest wiele firm, które wcześniej były na liście Gazel.

Z radością obserwuję, jak grupa Gazel z roku na rok zmienia się, a spółki, które pojawiały się na listach rankingowych przed kilkoma laty, dziś są już zbyt duże, aby znaleźć się w zestawieniu. Przypomnijmy, że Gazela nie mogła przekroczyć 200 mln zł przychodów ze sprzedaży w pierwszym roku analizowanego w rankingu trzylecia, czyli w roku 2011.

Większa liczba firm, którym w tym roku udało się spełnić trudne kryteria rankingowe, potwierdza korzystne tendencje w polskiej gospodarce, co widoczne jest także w malejącej liczbie bankructw wśród polskich przedsiębiorstw. Minione miesiące pokazują kilkunastoprocentowy spadek liczby upadłości. Na powolne przyspieszenie gospodarcze ma także wpływ poprawiająca się dyscyplina płatnicza odbiorców. Pozytywne sygnały płyną do nas od przedsiębiorców, którzy ubezpieczają swoje transakcje w Coface. Duża część z nich zauważa u swoich kontrahentów mniejsze opóźnienia w regulowaniu należności.

Tempo ożywienia na rynku krajowym nie jest jednak wystarczające, aby wyniki rodzimych przedsiębiorstw poszybowały dynamicznie w górę. Rozwój Gazel, zwłaszcza tych ze znaczną ekspozycją eksportową, będzie ograniczany przez słabnące ożywienie w Eurolandzie. U głównego odbiorcy polskiego eksportu — Niemiec — widoczna jest stagnacja, co nie zmieni się w kolejnych miesiącach. Spowolnienie w gospodarce rosyjskiej i nałożone embargo na produkty rolno-spożywcze na razie nie wywołują dotkliwych skutków w ujęciu makroekonomicznym, jednak dla wielu polskich przedsiębiorstw wiąże się to z zamknięciem stałego kierunku eksportowego i wpływa negatywnie na ich sytuację finansową.

Już w przyszłym roku lista rankingowa może odzwierciedlać zawirowania w handlu ze Wschodem. Dotknięci mogą zostać szczególnie producenci i dostawcy produktów żywnościowych oraz firmy transportowe, które ze względu na obsługę znacznej liczby zleceń w transporcie międzynarodowym jako jedne z pierwszych odczuwają kłopoty na rynkach zagranicznych.

Czy jednak na pewno nasze dynamiczne Gazele poddadzą się tym wahaniom, czy trudności na rynkach eksportowych zdołają zachwiać ich stabilną pozycją?

Wiele zależeć będzie od strategii, jakie obiorą na biznesową przyszłość. W czasach niepewności gospodarczej zawsze doradzamy przedsiębiorcom, aby pamiętali o procedurach związanych z zabezpieczaniem transakcji handlowych. Doświadczone Gazele wiedzą o tym, że przygotowanie takiego zaplecza może uchronić je przed wieloma niepowodzeniami, a w konsekwencji nawet bankructwem. Warto zatem wcześniej zdefiniować obszary ryzyka i pomyśleć o prewencyjnej roli informacji gospodarczej, czy ubezpieczenia należności, a jeśli rozwój sprzedaży wymaga finansowania, rozważyć możliwość wykorzystania faktoringu. Takiego pragmatycznego patrzenia na rzeczywistość oraz wytrwałości i determinacji w pokonywaniu trudności życzę wszystkim Gazelom, ale także firmom, które pragną otrzymać ten zaszczytny tytuł, bo wiem, że grono tych przedsiębiorstw jest bardzo liczne. Utwierdza nas to w przekonaniu, że tak niepowtarzalny ranking, jakim są Gazele Biznesu — warto tworzyć i rozwijać.

KRYTERIA RANKINGU

Gazela Biznesu 2014 jest firmą, która:

� rozpoczęła działalność przed rokiem 2011 i prowadzi ją nieprzerwanie do dziś;

� w latach 2011-13 ani razu nie odnotowała straty;

� w latach 2011-13 z roku na rok odnotowywała przyrost sprzedaży;

� w roku 2011 osiągnęła wartość sprzedaży nie mniejszą niż 3 mln zł i nie większą niż 200 mln zł;

� przynajmniej od roku 2011 publikowała wyniki finansowe w „Monitorze Polskim B” lub udostępniła je firmie Coface albo redakcji „Pulsu Biznesu“.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: JAROSŁAW JAWORSKI prezes Coface

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Wokół "Gazel Biznesu"