Wolniej w handlowej Europie

Rok 2015 był rekordowy dla europejskiego rynku handlowego pod względem wartości transakcji, które łącznie opiewały na 70 mld euro.

Od początku 2016 r. tempo inwestowania zwolniło. W trzech pierwszych kwartałach wartość umów sięgnęła 39 mld euro, co oznacza spadek o 23 proc. w ujęciu rocznym. Mimo wyhamowania doszło jednak do kilku znaczących transakcji, dzięki którym np. rynek powierzchni handlowych w Irlandii zwiększył się trzykrotnie (Blanchardstown Shopping Center), a w Polsce podwoił (portfel firmy Echo). Największymi rynkami pozostają Niemcy, Wielka Brytania i Francja, gdzie dokonuje się połowy inwestycji w sektorze powierzchni handlowych na kontynencie.

— Niskie stopy kapitalizacji na głównych rynkach europejskich zmuszają inwestorów do poszukiwań korzystnych możliwości — komentuje Fiona Hamilton, dyrektor w BNP Paribas Real Estate. W związku z tym trwa presja na stopy kapitalizacji w przypadku najlepszych obiektów w najkorzystniejszych lokalizacjach. Przykładowo w Wielkiej Brytanii od 2014 r. stopy spadły poniżej dwóch proc. i takie pozostały. Podobnie dzieje się w Hiszpanii. Jeśli chodzi o czynsze, to dwa europejskie miasta zdecydowanie się wyróżniają. Dzięki ofercie dóbr luksusowych londyńska New Bond Street oraz paryskie Champs Elysées mają najwyższe czynsze na kontynencie. Z analizy BNP Paribas Real Estate wynika, że coraz wyraźniejsza staje się tendencja do weryfikacji strategii sprzedaży internetowej przez sieci detaliczne.

— Wiele sklepów internetowych decyduje się na otwarcie lokali w tradycyjnych obiektach handlowych. Najlepszym przykładem jest otwarty ostatnio salon Birch Box. Warby Parker, początkowo jedynie sklep internetowy, ma teraz 31 salonów w Stanach Zjednoczonych, a po rozwoju sieci placówek biznes firmy wyceniany jest na 1,2 miliardów dolarów. Odnoszące sukcesy marki detaliczne dokonują połączenia sieci sprzedaży online i sprzedaży w sklepach przy głównych ulicach handlowych. Wszystko po to, żeby w każdym kanale sprzedaży, czy to w sieci, czy w realnym świecie, dostarczyć klientom odpowiednich wrażeń i doświadczeń zakupowych — mówi Fiona Hamilton. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Joanna Dobosiewicz

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Nieruchomości / Wolniej w handlowej Europie