Wolnym rynkiem rządzą PKP

Marta Barańska
opublikowano: 26-06-2008, 00:00

Mimo otwarcia rynku towarowych przewozów kolejowych nadal dominuje na nim państwowa spółka PKP Cargo.

Mimo otwarcia rynku towarowych przewozów kolejowych nadal dominuje na nim państwowa spółka PKP Cargo.

Udział państwowego przewoźnika w wartości kontraktów na przewozy wynosi aż 75,7 proc. Przewoźnicy prywatni dzielą między siebie 24,3 proc. rynku. Również pod względem masy przewiezionych ładunków dominuje PKP Cargo. W roku 2007 przetransportowała łącznie 144,6 mln ton ładunków, co dało ponad 51,6 proc. udziału w rynku.

PKP Cargo i inni

PKP Cargo do końca lat 90. były monopolistą na rynku przewozów towarowych. Od chwili wydania pierwszych licencji przewoźnikom prywatnym dzielą się zleceniami z konkurencją. Z roku na rok ich udział w rynku przewozów kolejowych systematycznie spada.

— Szansą dla nowych przewoźników stały się przewozy specjalistyczne (np. towary wysoko przetworzone) i typu ro-ro (przewóz np. całych ciężarówek). Na przeszkodzie ich rozwoju stoją jednak wysokie koszty odpowiedniego taboru oraz konieczność budowy dodatkowej infrastruktury w postaci centrów przeładunkowych — mówi Ryszard Wnukowski, zastępca dyrektora biura promocji PKP Cargo.

Na rynku, poza PKP Cargo, liczy się jeszcze 6 przewoźników — CTL Rail, PCC Rail, PTK Holding, PTKiGK Rybnik, Pol-Miedź-Trans i Rail Polska.

Osobną grupę firm stanowią przewoźnicy branżowi w tym Orlen Koltrans i Lotos Kolej, które przewożą paliwa na rzecz firm macierzystych i niemal całkowicie opanowały ten sektor rynku.

Drogi i tory

Kolej przegrywa z transportem samochodowym m.in. za sprawą rosnących cen paliw i energii. W połączeniu z dostępnością infrastruktury przeładunkowej sprawiają one, że przy przewozach na odległości do 200 km pociąg nie jest konkurencyjny w stosunku do ciężarówki.

A na samym rynku kolejowym ograniczenia wynikają m.in. z zaliczanych do najwyższych w Europie stawek za dostęp do torów.

Dlatego z roku na rok maleją przewozy kolejowe. PKP Cargo w pierwszym kwartale 2008 r. odnotowały ich spadek o ponad 3 proc. w stosunku do takiego samego okresu roku ubiegłego. Maleje również rentowność. W 2007 r. u największego krajowego przewoźnika wyniosła ona 0,2 proc.

Kolej ma obecnie 18-20 proc. udziału w przewozach towarowych i nadal traci rynek. Jedynie inwestycje w infrastrukturę mogą to zmienić.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marta Barańska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu