Są przedsiębiorcy, którzy nie potrafią rozstać się z raz wybraną branżą. Wojciech Sobieraj, założyciel Alior Banku, stworzył Aion. Jerzy Malek, twórca przetwarzającego łososia Morpolu, jak tylko zakończył się zakaz konkurencji, otworzył Milarex, również wyspecjalizowany w łososiu. Maciej Kowalski, weteran rynku konopnego, sprzedał HemPoland, a po kilku miesiącach założył Kombinat Konopny. Przykłady można mnożyć. Moncef Khanfir, założyciel iAlbatrosa, firmy oferującej narzędzie do samodzielnej rezerwacji podróży służbowych z własną platformą zamówień hotelowych, którą sprzedał za 50 mln EUR Sodexo, też wrócił do podróży biznesowych.
— Po odejściu z iAlbatrosa pracowałem w Sodexo, a potem wraz z Maciejem Stasierskim, Marcinem Koniecznym i Rafałem Prochenką, zespołem zarządzającym iAlbatrosa, postanowiliśmy stworzyć WonderMiles. To platforma umożliwiająca płynną współpracę między dostawcami usługi, czyli liniami lotniczymi, hotelami, wypożyczalniami samochodów czy kolejami, obsługującymi klientów biurami podróży i klientami. Przyczyniamy się do powstania nowego modelu ekonomicznego w branży travel — mówi Moncef Khanfir, prezes WonderMiles.

Tego jeszcze nie było
Tym razem jednak partnerzy poszli krok dalej.
— Wszyscy nowi gracze skupiają się na rozwiązaniach przeznaczonych dla korporacji i chcą odebrać udział w rynku biurom podróży, z których większość przeżywa ogromne trudności i jest zamknięta w modelach biznesowych z innej epoki. Celem WonderMiles jest przywrócenie biurom faktycznej kontroli nad biznesem dzięki najnowocześniejszej technologii, niezależnej od graczy, którzy zamknęli świat dystrybucji i narzucili swój dyktat przez rozwiązania zakorzenione w informatyce lat 80. Aby dokonać tej zmiany, konieczna jest radykalna przebudowa architektury systemów informatycznych. I tu właśnie pojawia się WonderMiles — wyjaśnia Moncef Khanfir.
Gdy mówi o skostniałych rozwiązaniach, ma na myśli GDS (global distribution system), którego operatorami są Amadeus, Sabre i Travelport. To przez te firmy przechodzą wszystkie rezerwacje biletów lotniczych, a każda zmiana w rezerwacji jest płatna.
— W przypadku iAlbatrosa nasza rola się kończyła, gdy składano zamówienie. WonderMiles pozwala na modyfikację czy odwołanie rezerwacji, a to bardzo ważne, bo jest potrzebne w przypadku 60 proc. zamówień. Sam zakup biletów lotniczych za pośrednictwem naszej platformy odbywa się z pominięciem większości procesów niezbędnych w ramach GDS, co usprawnia procedurę. WonderMiles oferuje też bezpośrednią integrację z liniami lotniczymi, co pozwala ściąć koszty biletu lotniczego średnio o 26 EUR. Nasz system jest przyjazny dla użytkowników. Dokonanie rezerwacji przypomina dodawanie do koszyka produktów: hotelu, biletu lotniczego itd. — mówi Maciej Stasierski, dyrektor operacyjny WonderMiles.
WonderMiles ma bezpośredni dostęp do oferty linii lotniczych (tradycyjnych i tanich) dzięki NDC (new distribution capability), nowemu standardowi, który stanowi dziś 10 proc. światowego wolumenu transakcji linii lotniczych. Spółka oferuje dwa produkty: Universal Agent Tool, narzędzie dla agencji podróży, oraz Online Booking Tool, rozwiązanie dla firm. System przechowuje zapytania w bazie danych dostępnej dla wszystkich stron.
Wiosenna ofensywa
WonderMiles ma klientów głównie we Francji, z której pochodzi prezes. Platforma jest dziś zintegrowana m.in. z Air France-KLM, grupą Lufthansa i SNCF, francuskim przewoźnikiem kolejowym. Z rozwiązania korzysta 1400 agencji we Francji.
— Już dziś oferujemy najbardziej kompleksową integrację z linią lotniczą Air France, która odpowiada za dwie trzecie rezerwacji w tym kraju, oraz przewoźnikiem SNCF, który realizuje większość osobowego transportu kolejowego nad Sekwaną. Współpracujemy też z GIE ASHA — największą siecią zarządzającą podróżami we Francji z dostępem do rynku o wartości 3,5 mld EUR. We Włoszech natomiast, gdzie z naszego rozwiązania korzysta 400 agencji, finalizujemy umowy z ACI Blueteam i Welcome Travel Group — mówi Moncef Khanfir.
Na wiosnę produkt WonderMiles zacznie pełną parą pracować dla korporacji.
— W pierwszej połowie przyszłego roku linie Air France zainicjują nową politykę, promującą sprzedaż przez kanał NDC. Nasze rozwiązanie stanie się wtedy koniecznością. To będzie przełom. Podpisaliśmy dotychczas umowy z klientami, którzy na podróże biznesowe przeznaczają rocznie ponad 6 mld EUR — opowiada szef WonderMiles.
Zapowiada dalszą ekspansję w Europie i Stanach Zjednoczonych: w planach ma otwarcie biura w Nowym Jorku i znalezienie partnerów dystrybucyjnych w krajach Beneluksu, Niemczech i Wielkiej Brytanii.
Lata w branży
Rezerwacjami online Moncef Khanfir zajmuje się od 30 lat. W 1994 r. stworzył KDS, pierwsze w Europie narzędzie do samodzielnych rezerwacji. W 2017 r. KDS kupił za 100 mln EUR American Express Global Business Travel. Firmę iAlbatros menedżer wprowadził na GPW w 2016 r., a sprzedał Sodexo w 2017 r.
Właścicielami spółki są m.in. Moncef Khanfir, Marcin Sasin, Konrad Sałuda i należący do Marcina Sasina Wonder Miles Holding oraz kilku aniołów biznesu.