Work Service: jedna trzecia firm ma problem ze znalezieniem pracowników

ISBNews
opublikowano: 19-04-2016, 10:42

Co trzecia firma w Polsce miała w ostatnich miesiącach problem ze znalezieniem pracowników, a 3 na 4 pracodawców obawia się, że nie będzie w stanie utrzymać obecnej kadry. Jednocześnie 68% firm czuje presję płacową ze strony pracowników, a co trzeciego przedsiębiorcę niepokoi wzrost kosztów zatrudnienia, wynika z badania "Barometr Rynku Pracy", zrealizowanego przez Millward Brown na zlecenie Work Service.

"Bardzo dobra koniunktura gospodarcza, którą potwierdzają liczne wskaźniki makroekonomiczne, to również wzmożone zapotrzebowanie na wykwalifikowaną kadrę. A z tą pracodawcy mają ostatnio coraz więcej problemów. Już co trzecia firma miała trudności z pozyskaniem pracowników, głównie niższego szczebla. To rodzi zagrożenie, że nie będzie rąk do pracy, aby wykonać zlecenia" - skomentował wyniki badania prezes Work Service Maciej Witucki, cytowany w komunikacie.

Jak wynika z badania, 33,9% pracodawców w ostatnich miesiącach miała trudności ze znalezieniem odpowiednich pracowników. Największy problem występował w zakresie zapotrzebowania na kadrę niższego (15,2%) oraz średniego szczebla (11,4%). Natomiast 4% pracodawców miało trudności ze znalezieniem kadry zarządzającej. Częściej problemy z rekrutacją miały średnie i duże firmy – odpowiednio 45% i 46% w porównaniu do 30% małych przedsiębiorstw.

W ujęciu branżowym, to firmy zajmujące się produkcją zgłaszają największe zapotrzebowanie na pracowników, głównie niższego szczebla. Sektor publiczny jako jedyny miał problem z kadrą zarządzającą.

"Branża produkcyjna ma wyraźny problem w zakresie znalezienia odpowiednich pracowników. 28,4% firm z tego sektora miała wyraźne trudności rekrutacyjne. Jednak z podobnymi wyzwaniami mierzą się również firmy usługowe i handlowe. Krótkoterminową receptą na to zjawisko jest przyciąganie pracowników zza granicy, co obserwowaliśmy już w ubiegłym roku. Bez przyciągania pracowników np. z Ukrainy wiele firm miałoby dziś znaczące trudności z realizacją zamówień″ - wyjaśnił pełnomocnik zarządu Work Service Krzysztof Inglot, także cytowany w komunikacie.

Ankietowani pracodawcy wskazują, że problem z utrzymaniem pracowników to największe dla nich wyzwanie na najbliższe miesiące (taki pogląd wyraża 3 na 4 pracodawców). Na drugim miejscu, według 68% firm, znajduje się rosnąca presja płacowa wśród zatrudnionych osób. Co trzeci pracodawca wskazał natomiast, że problemem będzie wzrost kosztów zatrudnienia (37,6%) oraz rekrutacja nowych wykwalifikowanych pracowników (37,6%).

Badanie wskazało też, że co piąty zatrudniony otrzymał w ciągu ostatniego roku co najmniej jedną ofertę pracy.

Jednocześnie, mimo że większość Polaków od zamiaru zmiany miejsca pracy powstrzymałaby podwyżka wynagrodzenia, tylko 40% pracodawców w ten sposób próbowałoby zatrzymać kadrę. Pracodawcy skupiliby się na: organizacji szkoleń, warsztatów i aktywności umożliwiających rozwój (66,3%), działaniach employer brandingowych (50,1%) oraz określaniu jasnej ścieżki kariery dla pracowników (43,6%).

"Już teraz nastał moment, w którym pracodawcy muszą nauczyć się identyfikować potrzeby pracowników i skutecznie na nie odpowiadać. Co istotne, nie chodzi tutaj o jednorazowe działania, a kompleksowe strategie, które pozwolą uniknąć zagrożenia odpływania najbardziej wartościowej kadry. Z badania wynika, że przed pracodawcami jest jeszcze sporo do zrobienia" - skomentował Inglot

Badanie "Barometr Rynku Pracy" zostało przeprowadzone na zlecenie Work Service przez Millward Brown na ogólnopolskiej próbie pracodawców i pracowników w styczniu 2016 r.

Bloomberg
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: ISBNews

Polecane