WP bez Innovy, ale z telewizją

Założyciele WP będą mieli większościowy pakiet w spółce i zmierzą się z projektem telewizyjnym.

Dziś Maciej Orłoś otworzy kanał telewizyjnyWirtualnej Polski w naziemnej telewizji cyfrowej, równolegle ruszy oferta VoD. To mocne uderzenie w lukratywny segment telewizyjny przez spółkę, która bije na głowę konkurencję na rynku internetowym. Michał Brański, twórca koncepcji projektu telewizyjnego WP, przyznaje, że w najbliższych kwartałach telewizja będzie konsumować gotówkę. Stąd nacisk na zarabianie w e-handlu.

Zobacz więcej

Michał Brański, twórca koncepcji projektu telewizyjnego WP MW

— Inwestycja w telewizję naziemną oznacza, że nasze wydatki na wideo wzrosną czterokrotnie. To będzie czas nieustannego dokładania do biznesu telewizyjnego — konsekwentnie powtarza Michał Brański, jeden z ojców-założycieli o2, które przejęło WP 2,5 roku temu przy wsparciu finansowym funduszu Innova Capital. Wczoraj Innova sprzedała swój pakiet w WP w cenie 50 zł za sztukę. Sowicie na tym zarobiła — fundusz podaje, że miał średnioroczną stopę zwrotu na poziomie 60 proc. Przypomnijmy, że 40 proc. udziału w wehikule inwestycyjnym Innovy miał jeden z funduszy giełdowego MCI.

Jacek Świderski, Michał Brański i Krzysztof Sierota objęli formalnie większościowe udziały w spółce, przejmując akcje od Innovy Capital, w których mieli wcześniej pełnomocnictwo do wykonywania prawa głosu. Pozostałe akcje kupowali inwestorzy finansowi — 60 proc. popytu pochodziło z Polski, resztę kupowali inwestorzy z zagranicy. Zwiększyła się płynność WP, co poprawia atrakcyjność spółki dla inwestorów giełdowych. Wyceniana na 1,45 mld zł WP ma już trzykrotnie większą kapitalizację giełdową niż Agora. Od debiutu akcje zdrożały o 50 proc. To z jednej strony efekt konsolidacji wielu akwizycji, głównie z segmentu e-commerce, z drugiej — wzrostu przychodów szybszego niż rynkowy.

Silne trio

Kilka miesięcy temu rynek spekulował, że właściciele Wirtualnej Polski szukają inwestora branżowego. Najwyraźniej podjęli decyzję, że najlepiej rozwiną się samodzielnie.

— Czy potrzebują lub chcą inwestora branżowego? To pytanie nie do mnie. Ja mogę tylko powiedzieć, że świetnie radzą sobie sami, jako najmocniejszy team w branży cyfrowej w Polsce. To zespół z energią, taki, który zmienia dogmaty na rynku — twierdzi Tomasz Czechowicz, prezes MCI. Brański, Świderski, Sierota jeszcze przed mariażem z Innovą mieli na stole świetną ofertę sprzedania biznesu koncernowi Axel Springer. Nie skorzystali.

— Teraz też nie interesuje ich sprzedawanie spółki, która przez najbliższe kilka kwartałów będzie mocno pracować na rentowność projektu telewizyjnego. Tu, oprócz pieniędzy, jest jeszcze jeden czynnik, który trudno kupić — ci faceci mają radochę z tego, co razem robią — ocenia osoba blisko związana ze spółką.

Telewizyjny znak zapytania

Zmiana w akcjonariacie Wirtualnej Polski nie spowoduje rewolucji w strategii spółki. — WP dobrze wykorzystuje potencjał łączenia rynków reklamy internetowej z e-commerce i spodziewam się kontynuacji dotychczasowej polityki w tym zakresie. Uruchomienie telewizji nie wpłynie na zwiększenie reklam WP, ale wprowadzenie pakietu reklamowego łączonego z internetem zwiększy atrakcyjność spółki dla reklamodawców — mówi Małgorzata Żelazko, analityk BM PKO BP.

Rafał Agnieszczak, inwestor internetowy, właściciel grupy Społeczności.pl, twierdzi, że jeszcze za wcześnie na ocenę, czy telewizja od WP okaże się kolejnym sukcesem cyfrowego tria. — Patrząc jednak na ich pojedynek z Onetem, nie można oprzeć się wrażeniu, że biznes z bezpośrednim zaangażowaniem właścicieli jest zawsze efektywniejszy — mówi Rafał Agnieszczak. — To ciekawa propozycja, ale nie widzę, czym odróżnia się od konkurencji. Jestem sceptycznie nastawiony do kolejnych telewizyjnych przedsięwzięć ogólnorozrywkowych, które nic nowego nie wnoszą — mówi Marek Sowa, ekspert medialny. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Magdalena Wierzchowska, Karol Jedliński

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / WP bez Innovy, ale z telewizją