Wpis agencji zatrudnienia potwierdzony certyfikatem

Wojciech Kmita
opublikowano: 2004-12-20 00:00

Agencje pośrednictwa pracy, doradztwa personalnego, pracy tymczasowej i poradnictwa zawodowego muszą mieć certyfikat.

W sobotę weszło w życie rozporządzenie ministra gospodarki i pracy w sprawie rejestru agencji zatrudnienia. Określa ono tryb wpisu firmy do rejestru (a także przyczyny odmowy lub wykreślenia), wymagane dokumenty, a także warunki uznawania upoważnień agencji z UE, które chciałyby świadczyć usługi w Polsce.

Cztery działy

Wpis do rejestru prowadzonego przez ministra gospodarki i pracy będzie warunkiem koniecznym do prowadzenia legalnej działalności. Księga rejestrowa (w formie elektronicznej) podzielona jest na cztery działy obejmujące agencje:

- pośrednictwa pracy (z podziałem na te, które działają w naszym kraju oraz świadczące usługi dla Polaków poszukujących pracy za granicą),

- doradztwa personalnego,

- pracy tymczasowej,

- poradnictwa zawodowego.

Do wniosku o wpis do rejestru należy dołączyć oświadczenie, że agencja m.in. nie zalega z płatnościami podatków, składek na ubezpieczenie społeczne, zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych oraz że jej właściciel nie był karany za nielegalne prowadzenie agencji zatrudnienia. Wpis do rejestru potwierdzony zostaje certyfikatem.

Minister odmawia wpisania agencji do rejestru, gdy wobec przedsiębiorcy ubiegającego się o wpis wydano prawomocne orzeczenie zakazujące prowadzenia agencji zatrudnienia, albo gdy został on z tego powodu wykreślony z rejestru w okresie trzech lat poprzedzających złożenie wniosku.

Wykreślenie grozi w przypadku postawienia agencji w stan likwidacji lub rażącego naruszenia warunków działalności.

Jakie obowiązki

Podmioty wpisane do rejestru muszą stosować się do ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Muszą m.in. co roku przedstawiać ministrowi gospodarki i pracy oraz marszałkowi województwa i wojewodzie informację o działalności. W zależności od rodzaju agencji zatrudnienia zawierać one muszą np. liczbę pozyskanych ofert pracy, osób korzystających z pomocy itp.

Przepisy dotyczą również przedsiębiorców z innych państw UE.