Wreszcie stabilizacja w TVP

Restrukturyzacja publicznej telewizji przyniosła efekty. Niewiele zabrakło, by zamieniła stratę w zysk.

Po ubiegłorocznym szoku, jakim było prawie 230 mln zł straty Telewizji Polskiej, spółka wychodzi z wirażu. W 2013 r. zmniejszyła ujemny wynik aż jedenastokrotnie, do minus 20,5 mln zł. Jej władze twierdzą, że gdyby nie przesunięcie wpłaty abonamentu, w bilansie byłby zysk. Chodzi o prawie 39 mln zł wpływów z abonamentu za 2013 r., które — decyzją Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji — TVP otrzymała w styczniu 2014 r. Poprawa wyniku to konsekwencja restrukturyzacji. TVP zmniejszyła zatrudnienie o 70 etatów, do ponad 3,3 tys. Spadły także wydatki na wynagrodzenia o 10 mln zł. Zredukowała także nakłady na produkcję audycji i wyprzedawała zbędny majątek. Pozbyła się m.in. 18 nieruchomości, a wpływy z tego tytułu wyniosły 27,3 mln zł.

W sumie koszty działalności operacyjnej zamknęły się kwotą 1,46 mld zł i były niższe o 66 mln zł niż w 2012 r. Spółka chwali się także rosnącymi przychodami. W kategorii „abonament” wzrosły do 282 mln zł. Spadły natomiast — mimo lepszych wyników w drugiej połowie roku — wpływy z reklam. Wyniosły one 864 mln zł, czyli 9 proc. mniej niż w 2012 r. TVP podkreśla, że stosunek przychodów z abonamentu do przychodów ogółem jest najniższy w Europie i wynosi 19 proc., dlatego jest zmuszona szukać nowych źródeł przychodów. Jej wpływy z m.in. reemisji, sprzedaży licencji czy dotacji celowych wzrosły w ubiegłym roku prawie o 30 proc. i wyniosły 232 mln zł. W 2013 r.

TVP uruchomiła dwa nowe kanały — TVP Regionalną i TVP Rozrywkę oraz odświeżyła TVP Info. Natomiast w lutym tego roku wystartował kanał dla dzieci — TVP ABC. W efekcie państwowa spółka może pochwalić się odwróceniem trendu spadkowego oglądalności jej kanałów. Od początku 2014 r. do połowy marca udział wszystkich kanałów TVP (w grupie telewidzów 16-49 lat) wyniósł 26 proc. i jest wyższy o ponad 6 proc. od wyników osiągniętych w analogicznym okresie ubiegłego roku.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Mariusz Gawrychowski

Polecane