Wschód traktowany jest priorytetowo

Dorota Gąsowska
09-02-2006, 00:00

Członkostwo w UE zobowiązuje. Szczególnie gdy granica naszego kraju jest jednocześnie granicą... 24 innych.

Polskie granice są coraz nowocześniejsze. Nacisk kładzie się na inwestowanie w przejścia graniczne zlokalizowane na wschodzie kraju, łączące Polskę z Białorusią, Ukrainą i rosyjskim obwodem kaliningradzkim.

Analiza i raport

W ciągu ostatnich trzech lat 11 przejść granicznych na wschodzie naszego kraju zostało wyposażonych w nowoczesne systemy informatyczne — o łącznej wartości 12 mln zł. Wdrażała je warszawska firma T4B (Technology for Business). Chodzi o przejścia graniczne w Kuźnicy, Kozłowie, Dorohusku, Krościenku, Medyce, Korczowej, Bobrownikach, Bezledach, Hrebennym, Grzechotkach i Sławatyczach.

— Na granicach stosujemy systemy, które zwiększają efektywność odpraw celnych, umożliwiają kontrolę ruchu oraz zapamiętują wszystkie dane. To pozwala na ich późniejszą analizę i raportowanie. Polskie punkty odpraw są wyposażone w standardowe już systemy sygnalizacji pożaru i włamania, telewizję dozorową, ale także w elektroniczne systemy kontroli dostępu dla pracowników, wspomagania odpraw celnych czy sterowania i kontroli ruchu pojazdów — mówi Robert Szczepankowski, prezes Grupy T4B.

Foto na granicy

Statystyki pokazują, że od ponad 10 lat ruch na polskich przejściach nieprzerwanie wzrasta. W 2005 r. nasze granice przekroczyło 58,4 mln aut osobowych, 8,97 mln samochodów ciężarowych, ponad 550 tys. autobusów, blisko 69,5 tys. pociągów osobowych i 96 tys. składów towarowych. Głównym zadaniem systemów informatycznych jest uszczelnienie granic oraz skrócenie czasu odprawy. Jednym z rozwiązań zastosowanych na wschodnich granicach jest System Wspomagania Odpraw Celnych (SWOC). Za pomocą kamery automatycznie rozpoznaje numery rejestracyjne samochodów oczekujących na odprawę i zapisuje je w bazie razem ze zdjęciami pojazdu i danymi pasażerów. Dane są na bieżąco uzupełniane przez celników wyposażonych w podręczne komputery, dzięki czemu celnicy wiedzą, że dany pojazd był np. zawrócony. Co ważne, zebrane dane są przekazywane na inne przejścia graniczne.

Na 9 przejściach granicznych zainstalowano też system sterowania i kontroli ruchu pojazdów ciężarowych. W tym przypadku mierzone są gabaryty pojazdu, a na specjalnej platformie ważony jest ładunek. System steruje także automatycznymi urządzeniami, takimi jak kamery i szlabany, oraz ewidencjonuje ruch pojazdów i osób.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Gąsowska

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Motoryzacja / Wschód traktowany jest priorytetowo