Wybory Mistrza GPW: w finale XTB kontra Mercator

opublikowano: 15-01-2021, 07:42
aktualizacja: 15-01-2021, 11:12

W drugim wielkim finale wyborów Mistrza GPW 2020 zmierzą się XTB z Mercatorem Medical. Zapraszamy do głosowania!

Dziennikarze “PB” i Bankier.pl wyróżnili 16 spółek, które błysnęły na giełdzie w 2020 r. Spośród nich czytelnicy wyłonią tę, która ich zdaniem najbardziej zasłużyła na tytuł Mistrza GPW.

Głosowanie ruszyło w czwartek 7 stycznia. Reguły są proste. W losowaniu wyłoniliśmy pary 1/8 finału i drabinkę. Do dalszego etapu przechodziły firmy, które zdobyły więcej głosów.

W 1/8 finału XTB wygrało z łatwością z Decorą, w ćwierćfinale większego oporu nie stawiali fani Dino Polska, a w półfinale z pokonanym polu pozostał DataWalk.

Droga Mercatora była równie łatwa: najpierw nie dopisali fani ML Systemu, w ćwierćfinale stosunkiem 72 do 28 spółka pokonała Mirbud, a w półfinale - KGHM.

Zapraszamy do głosowania!

X-Trade Brokers

Choć XTB nie produkuje niezbędnych medykom przedmiotów, to jednak spółka ta okazała się jednym z największych beneficjentów koronawirusowych zmian na rynkach. Podwyższona zmienność, zawrotne stopy zwrotu na niektórych aktywach oraz cięcia stóp procentowych sprawiły, że handel na rynkach mocno zyskał na atrakcyjności, także dla nowych graczy. XTB jako dom maklerski i platforma tradingowa mocno na tym skorzystało. Szczególnie widoczne było to w I kwartale 2020 roku, gdy przychody spółki skoczyły o 650 proc., a zysk wzrósł z 763 tys. zł do 176 mln zł. Kolejne kwartały były już nieco słabsze, jednak rok do roku nadal bardzo mocne. Akcje XTB zakończyły 2020 rok na 366-proc. plusie.

Mercator

Słaby 2019 rok Mercator zakończył stratą i wyceną na poziomie 105 mln zł. 2020 rok przyniósł jednak spółce szansę, którą ta wykorzystała. Pandemia sprawiła, że rękawice medyczne stały się towarem pierwszej potrzeby, a Mercator jako producent i dystrybutor zaczął korzystać z rosnących marż. Te dodatkowo wspierał fakt, że na rynku rękawiczek bardzo trudno jest w krótkim czasie zwiększyć produkcję, przez co popyt wyraźnie przeważał nad podażą. Efekt? W samym tylko III kwartale 2020 roku zysk netto spółki sięgnął 354 mln zł. Wycena skoczyła o 4147 proc. do 4,5 mld zł. Pod względem stopy zwrotu Mercator okazał się tegorocznym liderem głównego rynku warszawskiej giełdy. Nagły skok wartości pozwolił mu także wskoczyć do indeksu mWIG40.

To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane