Wygrana Google'a, skok Amazona

Najnowsza edycja rankingu BrandZ nie pozostawia złudzeń: światem rządzą marki, które sprzedają nowoczesne technoloie

Google, Apple i Microsoft znalazły się na czele rankingu najcenniejszych marek na świecie, który przygotowuje koncern WPP, gigant branży reklamowej i public relation, razem z należącą do tej grupy firmą badawczą Millward Brown. „Wartość 100 najcenniejszych światowych marek zwiększała się stopniowo w ciągu ostatnich 11 lat i w latach 2006-16 wzrosła o 133 proc. pomimo wahań podczas globalnego kryzysu finansowego i bezpośrednio po nim” — stwierdził w raporcie David Roth z WPP. Najnowszy ranking BrandZ jest już 11. edycją.

Zobacz więcej

Sundar Pichai, prezes Google'a

Bloomberg

Powstał na podstawie wywiadów przeprowadzonych z ponad 3 mln osób na całym świecie i analizy finansowej poszczególnych spółek, która pokazuje biznesową wydajność marek. W czołówce rankingu jedynymi markami niezwiązanymi z branżą technologiczną są gastronomiczny potentat McDonald’s i operator kart płatniczych Visa, choć ta firma już opiera się na nowoczesnych technologiach. W czołówce dominują jednak marki związane z internetem i telekomunikacją, choć kategorią, która najbardziej urosła w zeszłym roku, jest odzież.

Na najwyższy stopień podium wskoczył Google, którego marka zwiększyła w ostatnim roku swoją wartość o 32 proc. — do 229 mld USD. Właściciel najpopularniejszej wyszukiwarki świata przeskoczył na liście Apple’a, którego nadgryzione jabłuszko widnieje na MacBookach i iPhone’ach. Wartość tej marki spadła o 8 proc. — do ponad 228 mld USD.

Podium uzupełnia, tak jak przed rokiem, Microsoft, którego wartość podskoczyła nieznacznie, bo o 5 proc., do prawie 122 mld USD. Mimo znaczącego wzrostu wartości Google nie jest marką, która zyskała najwięcej. W tej kategorii króluje Amazon, który szturmem wdarł się do czołówki, zwiększając wartość marki o 59 proc. Dobry rok ma za sobą także sieć kawiarni Starbucks — wzrost o 49 proc., i portal społecznościowy Facebook — 44 proc.).

Serwisu stworzonego w kampusie Uniwersytetu Harvarda kilkanaście lat temu nie było na rynku, a dziś jest to jedna z najcenniejszych globalnych marek wyceniana na prawie 103 mld USD. Facebook zostawił za sobą takie marki, jak IBM, Marlboro, Coca-Cola, Disney czy Nike.

Ciekawie wyglądają zestawienia w poszczególnych branżach. W bankowości najcenniejszą markę ma HSBC, który wyprzedza Citi i JP Morgan. W kategorii producentów dóbr luksusowych na czele jest Louis Vuitton, dalej Hermes i Gucci, natomiast w klasyfikacji marek motoryzacyjnych nie ma sobie równych Toyota, która wyprzedziła BMW i Mercedesa.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Łukasz Ostruszka

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu