Wyjątkowa japonka

opublikowano: 09-01-2014, 00:00

Auto do floty: Mazda 3 hatchback

Do twojej floty wybraliśmy..

Zobacz więcej

Auto do floty: Mazda 3 hatchback (FOT. ARC)

Nową Mazdę 3 hatchback z silnikiem benzynowym o mocy 100 KM i pakietem wyposażenia SkyMotion oraz manualną przekładnią – za 67 900 zł. Do tego proponujemy dokupienie systemu alarmowego za 1315 zł. Cena naszej propozycji wynosi zatem 69 215 zł.

100-konny silnik nie poraża mocą. Ale w niewielkim kompakcie znajduje uzasadnienie. Ekonomiczne. Pakiet SkyMotion jest idealnie skrojony. Chcieć więcej w dzisiejszych czasach po prostu nie wypada. Nie wychylamy się. Ręczna skrzynia. Automat nie jest dostępny z proponowanym przez nas silnikiem. Dlaczego hatchback? Jest bardziej praktyczny. Jeśli jednak wolisz dłuższego o 12 cm sedana z większym (o około 50 l), ale za to mniej ustawnym bagażnikiem, to bierz. Różnicy w cenie nie ma.

Nowa Mazda 3 nie będzie samochodem dla masowego odbiorcy. Jest za droga. Zresztą producent nie ma ambicji (i możliwości) zostania numerem jeden. Ma to dobre strony. Może produkować piękne auta. Nowa trójka jest tego najlepszym przykładem. Chcesz być widoczny, a musisz jeździć kompaktem — bez wahania kup Mazdę 3.

Miejsce

Bagażnik nowej Mazdy 3 w nadwoziu hatchback mieści 364 l. Po złożeniu tylnej kanapy przestrzeń rośnie do 1250 l. Dla porównania w VW Golfie VII to odpowiednio: 380 i 1270 litrów.

Wyposażenie

Pakiet najuboższy. Dostępny wyłącznie z najsłabszym 100-konnym motorem. Cena – 62 900 zł. W zamian: ABS (z EBD i EBA), układ kontroli trakcji i stabilizacji toru jazdy, przednie, boczne i kurtynowe poduszki powietrzne, system monitorowania ciśnienia w ogumieniu i system wspomagania ruszania na wzniesieniu. Jest też zdalnie sterowany centralny zamek, system i-stop (automatyczne wyłączanie silnika na postoju). Są elektrycznie sterowane szyby z przodu i z tyłu. Jest również system audio z radiem i czterema głośnikami (bez odtwarzacza CD/MP3). Do tego manualna klimatyzacja, elektrycznie sterowane boczne lusterka i uruchamianie silnika przyciskiem. Między przednimi fotelami – podłokietnik. Tylna kanapa dzielona (60:40) i składana. Tapicerka czarna, materiałowa. Kierownica wielofunkcyjna. Felgi stalowe 16-calowe. Opony 205/60.

SkyMotion. Pakiet dostępny ze wszystkimi silnikami. Ceny: od 67 900 zł za wersję 100-konną do 77 900 zł za wersję z silnikiem 120-konnym i automatyczną skrzynia biegów. Za najmocniejszy silnik (165 KM) trzeba zapłacić 74 900 zł. Co na pokładzie? SkyGO plus: system zapobiegający kolizjom przy małych prędkościach, światła przeciwmgłowe, elektrycznie składane lusterka i rozbudowany (o dwa głośniki i odtwarzacz CD/MP3) system audio. Klimatyzacja automatyczna, dwustrefowa. Są także: zestaw głośnomówiący Bluetooth, tempomat, komputer pokładowy i boczne lusterka z funkcją elektrycznego składania i podgrzewania. Do kompletu elektrochromatyczne lusterko wsteczne. Są też lusterka w osłonach przeciwsłonecznych (z podświetleniem), podświetlenie schowka w desce rozdzielczej, dodatkowy schowek na okulary oraz 7-calowy wyświetlacz multimedialny. Kierownica, gałka zmiany biegów i dźwignia hamulca ręcznego pokryte są skórą. Całość spoczywa na 16-calowych felgach aluminiowych (opony 205/60).

SkyEnergy. Dostępność tego pakietu prawie identyczna jak w przypadku SkyMotion. Ceny od 70 900 do 80 900 zł. W zamian zestaw wyposażenia SkyMotion, a także: RVM – system monitorowania tyłu pojazdu (ostrzega o pojazdach znajdujących się w tzw. martwym polu), czujnik zmierzchu i czujnik deszczu, podgrzewane przednie fotele oraz tylne czujniki parkowania. Tylne szyby są fabrycznie przyciemnione.

SkyPassion. Najbogatsza wersja wyposażenia jest dostępna tylko z najmocniejsza 165-konną jednostką napędową. Kosztuje 87 900 zł. Na pokładzie pakiet SkyEnergy wzbogacony o: biksenonowe reflektory z adaptacyjnym doświetlaniem zakrętów oraz pakiety HBC (automatycznie przełącza światła drogowe na mijania), LDW (ostrzega przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu), SBS (wspomaga hamowanie), DRSS (analizuje odległość od poprzedzającego pojazdu). Przednie i tylne światła LED. Jest jeszcze lepszy zestaw audio, sygnowany przez Bose (dziewięć głośników), przednie czujniki parkowania i adaptacyjny tempomat. Do kompletu tzw. dostęp bezkluczykowy. Przed oczami kierowcy – wyświetlacz head-up. Całości dopełniają 18-calowe aluminiowe felgi. Opony 215/45.

Dopłaty (wybrane pozycje)

Koło zapasowe dojazdowe 2245 zł Lakier metaliczny 2000 zł (lakier „soul red” – 2600 zł) System nawigacji Mazda 2100 zł Hak holowniczy (odczepiany) 3706 zł

Warto kupić, bo…

Subiektywnie: to jedna z ładniejszych propozycji w segmencie C. Ceny hatchbacka i sedana są identyczne, wystarczy się zdecydować. Oszczędne silniki wespół z fiksacją na punkcie wagi dają ekonomiczny efekt.

 

Trzeba pamiętać, że…

Wspomniana fiksacja na punkcie wagi ma minusy. Niektóre elementy sprawiają wrażenie zbyt delikatnych (zagłówki, tylna kanapa, podłoga bagażnika). Bagażnik mały i do tego bez udogodnień (w wersji podstawowej). Już za same haczyki trzeba dopłacić 200 zł. Obsługa nawigacji jest skrajnie nieintuicyjna.

Zastosowany w Mazdzie 3 (i towarzyszący najmocniejszemu silnikowi) system i-Eloop to rozwiązanie podobne do znanego z torów F1 systemu KERS. Odzyskuje energię i magazynuje ją w wydajnym kondensatorze (za odzysk odpowiada zmodyfikowany alternator). Odzyskana energia nie jest wykorzystywana do napędzania pojazdu (jak w autach hybrydowych), lecz zasila urządzenia pokładowe, np. elektryczne szyby, radio, klimatyzację. Mazda przekonuje, że w ten sposób auto pali nawet o 10 proc. mniej w trybie miejskim. Diesla w polskiej ofercie Mazdy nie ma. I nie będzie. Wysoka akcyza na silniki o pojemności powyżej 2 l (a taki ma Mazda) uczyniłaby „trójkę” mało atrakcyjną cenowo na tle bogatej kompaktowej konkurenci. Na innych rynkach nowa Mazda 3 jest dostępna z dieslem, więc jak się ktoś uprze, to polski oddział Mazdy taką sprowadzi. Ale tanio nie będzie.

Silniki benzynowy

1,5 Skyactive-G 100. Czterocylindrowy, rzędowy, 16-zaworowy, DOHC. Dostępny wyłącznie z 6-biegową skrzynią manualną. Napęd na przednią oś.

poj. 1496 ccm moc 100 KM maksymalny moment obrotowy (przy 4,0 tys. obr./min) 150 Nm przyspieszenie od 0 do 100 km/h 10,8 s prędkość maksymalna 182 km/h spalanie: w mieście 6,5 l/100 km poza miastem 4,3 l/100 km

2,0 Skyactive-G 120. Czterocylindrowy, rzędowy, 16-zaworowy. Dostępny z 6-biegową skrzynią manualną lub 6-stopniowym automatem. Napęd na przednią oś.

poj. 1998 ccm moc 120 KM maksymalny moment obrotowy (przy 4,0 tys. obr./min) 210 Nm przyspieszenie od 0 do 100 km/h 8,9 s z automatem 10,4 s prędkość maksymalna 195 km/h z automatem 194 km/h spalanie: w mieście 6,5 l/100 km z automatem 7,0 l/100 km poza miastem 4,3 l/100 km z automatem 4,8 l/100 km

2,0 Skyactive-G 165 i-ELOOP.

Czterocylindrowy, rzędowy, 16-zaworowy. Układ mikrohybrydowy. Dostępny wyłącznie z 6-biegową skrzynią manualną. Napęd na przednią oś.

poj. 1998 ccm moc 165 KM maksymalny moment obrotowy (przy 4,0 tys. obr./min) 210 Nm przyspieszenie od 0 do 100 km/h 8,2 s prędkość maksymalna 210 km/h spalanie: w mieście 7,5 l/100 km poza miastem 4,8 l/100 km

 

Jak kupić, jak zapłacić?

Za gotówkę: 69 215 zł

Na kredyt (miesięczna rata):

1307,96 zł – mBank – prowizja 1 proc., oprocentowanie rzeczywiste 6,48 proc.

1346,97 zł – Santander Consumer Bank – prowizja 2 proc., oprocentowanie rzeczywiste 8,10 proc.

1362,42 zł – Getin Bank – prowizja 1 proc., oprocentowanie rzeczywiste 8,74 proc. Założenia: 20 proc. opłaty własnej, czas kredytowania 48 miesięcy raty równe. Symulację przygotowano w oparciu o kalkulator Autoa.pl. W leasingu (miesięczna rata):

1055 zł – 20 proc. opłaty wstępnej, okres finansowania 48 miesięcy, wykup maksymalny 7,9 proc. Wynajem (leasing z serwisem, miesięczna rata):

846 zł – 20 proc. opłaty wstępnej, okres finansowania 48 miesięcy, wykup maksymalny 36,6 proc. Rata zawiera mechaniczny serwis gwarancyjny i pogwarancyjny w ramach łącznego limitu kilometrów 60 tys. oraz koordynację likwidacji szkód komunikacyjnych. Symulację przygotował Masterlease*.

Podobne**

Volkswagen Golf 1,2 105 KM, comfortline 69 950 zł (cena promocyjna) 64 950 zł Toyota Auris 1,4 100 KM, premium 66 400 zł (cena wyprzedażowa) 61 400 zł Ford Focus 1,6 105 KM, trend 67 250 zł (cena promocyjna) 58 150 zł

*Symulacja nie jest ofertą handlową; **auta z tego samego segmentu, z takim samym rodzajem nadwozia, o podobnych osiągach i ze zbliżonym lub uboższym wyposażeniem. Ceny katalogowe

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu