Miniony kwartał nie był dla Comarchu udany pod względem wyników. Przychody ze sprzedaży spadły do 394,9 z 426,3 mln zł rok wcześniej. Niższą sprzedaż zanotowały najważniejsze segmenty: segment telekomunikacji, mediów i IT, segment bankowości i finansów oraz segment handel i usługi. Wyraźną zwyżkę zanotował segment MSP Polska, co jest pokłosiem zwiększonej sprzedaży systemów ERP.
— Obserwujemy schłodzenie popytu na rozwiązania IT na niektórych rynkach i w niektórych sektorach gospodarki. W minionym kwartale odczuliśmy głównie spadek zamówień w sektorze telekomunikacyjnym — mówi Konrad Tarański, wiceprezes Comarchu.
Zysk operacyjny grupy zmniejszył się do 4,5 z 28,3 mln zł. Pod tym względem był do najgorszy II kw. od pięciu lat. Zysk netto wzrósł do 26,7 z 12,4 mln zł.
Na wyniki informatycznej spółki duży wpływ miały różnice kursowe wynikające z umocnienia się złotego. Różnice kursowe od należności obniżyły przychody o 19 mln zł, podczas gdy w analogicznym okresie ubiegłego roku zwiększyły je o 12,4 mln zł. W wyniku umocnienia złotego zysk operacyjny został obniżony o 19,9 mln zł, rok wcześniej efekt in plus wyniósł 8,6 mln zł. Wycena instrumentów i kredytów zwiększyła wynik na działalności finansowej o 26,6 mln zł (rok wcześniej -14 mln zł).
Comarch dostosowuje skalę biznesu to potrzeb wynikających z aktualnej kontraktacji, co przekłada się na spadek zatrudnienia. Na koniec czerwca grupa zatrudniała 6606 osób, o 265 mniej niż na koniec 2022 r. Tylko w II kw. zatrudnienie spadło o 183 osoby.
— Spadek zatrudnienia jest związany głównie z rewizją portfela inwestycyjnego, restrukturyzacji oraz konieczności dostosowania do aktualnego poziomu przychodów — mówi Konrad Tarański.
W III kw. spółka spodziewa się wzrostu zatrudnienia w następstwie zakończenia programu praktyk studenckich.
Mimo spadku zatrudnienia Comarch nadal odczuwa wzrost kosztów, choć jego dynamika jest już wyraźnie niższa niż przed rokiem, kiedy przekraczała 20 proc. Fundusz płac podstawowych w grupie w pierwszym półroczu był o 9,4 proc. wyższy niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. W II kw. jego wzrost wyniósł 6,7 proc. r/r.
Spowolnienie widać w wartości portfela zamówień — jest wyższa r/r tylko o 3 proc. Spółka liczy na jej poprawę.
— Prowadzimy aktywną działalność sprzedażową, w najbliższym czasie na wielu rynkach dynamika powinna rosnąć. Nie będzie to jednak poprawa skokowa — mówi wiceprezes Comarchu.
Zaznaczył, że jeśli złoty nadal będzie się umacniać, to negatywnie wpłynie na wartość portfela.
Wśród strategicznych projektów biznesowych Comarch wskazuje, że istotny wpływ na wyniki w przyszłości będą miały uruchomiona pod koniec czerwca platforma e-commerce wszystko.pl i platforma sprzedaży usług finansowych Apfino. W przypadku obu projektów liczba klientów ostatnio dynamicznie rośnie.

