Notowana na GPW Selena, producent chemii budowlanej m.in. marki Tytan Professional, w którym 5,99-procentowy pakiet ma Quercus TFI, może zaliczyć rok 2020 do udanych. Przychody wyniosły 1,38 mld zł (+4,4 proc. r/r), zysk netto 76,3 mln zł (+92,4 proc.), operacyjny 127,2 mln zł (+100 proc.), a EBITDA 165,7 mln zł (+62,7 proc.). W poprzednich latach zysk rósł bliżej poziomu 10 mln zł rocznie.
– Zeszłoroczne wyniki są nieco lepsze od oczekiwań związanych z realizacją strategii. Powodów było kilka, przede wszystkim bardzo niskie ceny surowców – od tego roku rosną bardzo dynamicznie. Naszym celem na najbliższe trzy lata jest utrzymanie rentowności EBITDA na poziomie co najmniej 10 proc. – komentuje Jacek Michalak, prezes Seleny.

Inwestycje w rozwój
Spółka zainwestowała w 2020 r. 33,2 mln zł. Około połowę budżetu pochłonęła realizacja unijnego projektu Bio Motive. W połowie 2021 r. uruchomi w fabryce w Dzierżoniowie nową linię umożliwiającą przede wszystkim wejście w nowe segmenty rynku, w tym branżę automotive. Dużych nadziei z tym jeszcze nie wiąże.
– Przełomowość przedsięwzięcia polega na tym, że do produkcji biotworzyw wykorzystamy rośliny, a nie, jak dotychczas ropę naftową. Będziemy sprzedawać te produkty na 100 rynkach na wszystkich kontynentach. Liczymy, że biotworzywa będą wykorzystywane w przyszłości także w innych branżach, np. w produkcji lżejszych i zużywających mniej paliwa samochodów – mówi Jacek Michalak.
Podkreśla, że od ubiegłego roku firma inwestuje przede wszystkim w automatyzację produkcji w związku z ograniczoną dostępnością pracowników przy niskim bezrobociu. W 2020 r. kupiła kilka robotów, a w tym chce jeszcze ok. 10. Budżet inwestycyjny na 2021 r. wynosi 35,8 mln zł. Znaczący wzrost mocy produkcyjnych w zakładach zagranicznych – zaplanowała na 2022 r. Wyda na to ok. 10 mln zł.
– Jednak największym celem inwestycyjnym są dla nas przejęcia. Możemy wydać na nie w ciągu kilku lat 100 mln EUR. Zależy nam na pozyskiwaniu nowych rynków lub zwiększaniu udziału na tych zagranicznych rynkach, gdzie już działamy – informuje szef Seleny.
Poszerzenie oferty
Firma działa na ponad 100 rynkach, a eksport ma 70 proc. udziału w przychodach. Zależy jej na zwiększeniu sprzedaży przede wszystkim na Ukrainie, w Chinach, USA, Brazylii, czy Rosji. Zamierza też rozwijać ofertę, m.in. produktów hybrydowych, w tym klejów, oraz pian. Duże oczekiwania wiąże z nowym produktem.
– Na początku roku wprowadziliśmy do oferty nowy standard Tytan Wins do izolacji okien, na bazie folii płynnych. Jest znacznie szybszy i łatwiejszy w użyciu niż używane dotychczas membrany, dodatkowo odpowiada najostrzejszym wymaganiom budynków wysoko energooszczędnych – mówi Jacek Michalak.