Wysokie opłaty nie pomagają zarządzającym

  • Jagoda Fryc
opublikowano: 29-03-2013, 00:00

W czwartek w „PB” napisaliśmy, że ze świecą szukać funduszy akcji polskich, które przez ostatnie 5 lat regularnie notowały wyniki lepsze od WIG. Marcin Różowski, analityk Analiz Online, firmy monitorującej rynek TFI, zwraca uwagę, że zarządzający już na starcie są na słabszej pozycji

3 PYTANIA DO MARCINA RÓŻOWSKIEGO, analityka Analiz Online

Pogoń za indeksem to nie lada wyzwanie

1 Dlaczego bicie benchmarku jest dla krajowych zarządzających funduszami akcji tak dużym wyzwaniem?

Warto zauważyć, że zarządzający jest na niekorzystnej pozycji startowej z powodu opłat za zarządzanie funduszem. Często oznacza to, że musi on dodatkowo nadrobić nawet 4 proc., żeby przynajmniej zrównać się z wynikiem indeksu. Aby pogoń za indeksem się udała, zarządzający musi nie tylko bardzo dobrze wybierać spółki, ale również umieć je odpowiednio przeważyć. Niestety, zarówno praktyka na rynkach zachodnich, jak i w Polsce pokazuje, że dla przeważającej większości zarządzających jest to zbyt trudne wyzwanie. Gwoli sprawiedliwości jednak, gdyby pominąć opłatę za zarządzanie, grupa zwycięzców jest szersza, choć nadal niezbyt liczna.

2 Skoro większość funduszy akcji polskich zarabia gorzej niż WIG, to czy nie lepiej kupić sobie ETF?

W Polsce dostępny jest tylko ETF na indeks WIG20. Bywają często na rynku długie okresy, jak np. obecny kwartał, gdzie duże spółki są relatywnie słabsze względem mniejszych. Jeżeli zarządzający zdecyduje w odpowiednim momencie postawić na popularne „misie”, to może zdecydowanie pokonać indeks WIG20. Tegoroczne wyniki funduszu pokazują, że było to możliwe i dosyć szerokiej grupie funduszy to się udało.

3 Czy informacja o tym, że fundusz jest lepszy od benchmarku, powinna być kryterium przy wyborze produktu?

W praktyce może być to jedyne, uproszczone kryterium. Trzeba jednak wziąć pod uwagę to, jaki ten benchmark faktycznie jest. Wiele funduszy przyjmuje za wzorzec np. indeks WIG20, gdy jednocześnie inwestują znaczną część pieniędzy w mniejsze spółki. Benchmark musi odzwierciedlać faktycznie realizowaną politykę inwestycyjną, inaczej jest nic nieznaczącym dodatkiem do karty.

Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
×
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Kamil Kosiński
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Jagoda Fryc

Polecane