Wysyp przetargów cieszy budujących na kolei

Mateusz Wojtala
17-08-2017, 22:00

Notowania Trakcji wystrzeliły po umowie wartej 0,4 mld zł. Wysyp zamówień z PLK wspiera też innych graczy budownictwa kolejowego

W ciągu ostatnich sześciu miesięcy akcje Trakcji straciły na wartości blisko jedną trzecią. Dopiero informacja o podpisaniu umowy z Polskimi Liniami Kolejowymi (PLK) na modernizację odcinka Siedlce — Terespol, opiewającej na 417 mln zł netto, sprawiła, że kurs w trakcie dwóch sesji wzrósł o ponad 6 proc.

Notowania innego podmiotu z branży, Torpolu, również regularnie wybijają się z trendu spadkowego po każdym komunikacie dotyczącym podpisania umowy z PLK. Jedynie ZUE od kilku miesięcy nie reaguje na doniesienia o kolejnych kontraktach i konsekwentnie kontynuuje marsz w dół.

— Ostatnio daje się zauważyć wzmożoną aktywność PLK, jeśli chodzi o nowe zlecenia. Pod względem wartości wygranych przetargów i podpisanych umów przoduje Torpol, następna jest Trakcja i ZUE. Myślę, że kolejne doniesienia powinny pozytywnie wpływać na notowania, choć w większym stopniu będą się przekładać dopiero na wyniki finansowe tych spółek, począwszy od 2018 r. — komentuje Krzysztof Radojewski, analityk z Domu Maklerskiego Noble Securities.

Również Adam Anioł, analityk z biura maklerskiego BGŻ BNP Paribas, jest zdania, że sezon przetargowy zdecydowanie pozytywnie wpływa na notowania spółek budownictwa kolejowego, co dodatkowo potwierdzajązwyżki kursów spółek w pierwszych miesiącach, kiedy na rynku pojawiła się pierwsza transza większych kontraktów kolejowych z nowej perspektywy.

Niemniej, obserwowana w ostatnich miesiącach korekta notowań pokazuje, że zwiększenie portfela zleceń przez firmy kolejowe nie jest wystarczającym argumentem do utrzymania wysokich wycen. Po słabych wynikach sektora za pierwszy kwartał oczekiwania co do rezultatów za resztę roku zostały stonowane.

— Z uwagi na opóźnienia w procedowaniu oraz znaczny udział kontraktów typu „projektuj i buduj” pod względem wyników inwestorzy traktują ten rok nadal jako przejściowy. Tym bardziej że ze względu na znaczną presję cenową ze strony konkurencji marże w pierwszych zleceniach mogą być poniżej oczekiwań. Co więcej, firm budowlanych nie wspierają rosnące wynagrodzenia oraz ceny materiałów. Analizując notowania spółek kolejowych w ostatnich miesiącach, należyrównież zwrócić uwagę na ogólny trend na rynku, który w szczególności w przypadku mniejszych graczy, takich jak ZUE czy Torpol, jest negatywny. To wszystko wraz z niską płynnością przełożyło się na istotną korektę notowań — dodaje Adam Anioł.

Analitycy z Domu Maklerskiego mBank w raporcie z 4 sierpnia dodają również deficyt odpowiednio wykwalifikowanej siły roboczej czy możliwe zamrożenie funduszy unijnych dla Polski w kontekście sporu o Sąd Najwyższy jako czynniki ciążące spółkom budowlanym. Krzysztof Radojewski zauważa dodatkowo, że silniejsza pozycja podwykonawców, których rynek po długiej walce o swoje prawa przeżywa ostatnio renesans, jest niekorzystna dla dużych podmiotów. Wpływ wszystkich tych czynników jest widoczny w wynikach finansowych. Jednak eksperci zgadzają się, że perspektywy dla sektora budownictwa kolejowego są pozytywne. Spodziewana jest kolejna transza przetargów z nowejperspektywy na przełomie roku, która powinna przynieść poprawę sytuacji.

— Większe fakturowanie w ramach podpisanych już umów powinno pozytywnie wpłynąć na wyniki spółek, począwszy od przyszłego roku — mówi Krzysztof Radojewski.

Według Adama Anioła z BGŻ BNP Paribas, spośród trzech konkurentów wyróżnia się przede wszystkim Torpol, który obecnie może pochwalić się największym potencjalnym portfelem zleceń. Dodatkowo pozytywnym zaskoczeniem okazała się liczba przetargów, w których oferta spółki okazała się najkorzystniejsza według zamawiającego, mimo że po otwarciu ofert cenowych znajdowała się na dalszych miejscach. Powinno się to przełożyć na ponadprzeciętne marże, które będą wsparciem dla wyników w otoczeniu wysokiej presji cenowej. Specjalista pozytywnie ocenia również Trakcję, która względem spółek porównawczych jest atrakcyjnie wyceniana.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Mateusz Wojtala

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Wysyp przetargów cieszy budujących na kolei