Wyższe diety coraz bliżej

opublikowano: 16-01-2013, 00:00

Prace nad zmianą wysokości diet w podróżach służbowych powinny zakończyć się w tym miesiącu — informuje resort pracy.

Wciąż przesuwa się data wejścia w życie nowych stawek oraz warunków ustalania należności przysługujących w krajowych i zagranicznych podróżach służbowych. Rozporządzenie ministra pracy i polityki społecznej (MPiPS) w tej sprawie miało zacząć obowiązywać ponad dwa lata temu. Ostatnia wersja, z października 2012 r., zakładała, że zmiany nastąpią w tym roku.

— Ponieważ nie było możliwe zakończenie procesu legislacyjnego w grudniu 2012 r. i ze względu na konieczność wcześniejszego zapoznania się adresatów norm z nowymi przepisami, konieczne jest przesunięcie daty wejścia w życie rozporządzenia — dowiedzieliśmy się w resorcie pracy.

Planowane zakończenie prac ma nastąpić pod koniec stycznia 2013 r. MPiPS chce, aby diety w krajowych podróżach służbowych wzrosły do 30 zł. Obecna kwota 23 zł obowiązuje od 2007 r. Proponowany wzrost nie pozostanie bez wpływu na inne należności za delegacje, ponieważ są one obliczane jako procent podstawowejdiety. Dotyczy to np. ryczałtów wypłacanych na pokrycie kosztów dojazdów środkami komunikacji miejscowej w miejscu odbywanej podróży (20 proc. diety) czy na pokrycie kosztów noclegu, jeżeli nie został zapewniony przez pracodawcę i jednocześnie nie ma odpowiednich rachunków z hotelu (150 proc. diety).

Jeśli podstawowa stawka diety zostanie podniesiona do 30 zł, ryczałt na dojazdy wzrośnie do 6 zł (z 4,60 zł), a na nocleg do 45 zł (z 34,50 zł). Resort pracy proponuje także zmiany w zasadach wypłacania należności za pobyt w hotelu. Projektowane rozporządzenie zapowiada ograniczenie zwrotu takich kosztów, potwierdzonychrachunkami. Obecnie pracodawca pokrywa wszystkie wynikające z nich wydatki. MPiPS wprowadza limit. Pracownik ma odzyskać wydatki, ale nie więcej niż dwudziestokrotność diety, czyli 600 zł. Tylko w uzasadnionych przypadkach będzie możliwy zwrot udokumentowanych kosztów noclegu w wysokości przekraczającej limit. Losy tych zmian leżą teraz w gestii Rządowego Centrum Legislacji (RCL). Po zajęciu stanowiska przez RCL będzie możliwe przekazanie projektu tego aktu prawnego do podpisu ministrowi pracy. Z sygnałów w tej sprawie wynika, że mógłby wejść w życie w marcu br.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Iwona Jackowska

Polecane