Liczba odwiedzin centrów handlowych w 2023 r. wzrosła r/r o 2,5 proc. — wynika z badania Retail Institute. Odwiedziny badane metodą like for like (L4L) pokazują nawet 10-procentowy wzrost. Metoda L4L pozwala porównywać badane wskaźniki, eliminując przesunięcia kalendarzowe — porównuje dane w latach 2022 i 2023 mające tę samą liczbę dni handlowych.
Według Retail Institute wszystkie typy galerii handlowych odnotowały wzrost r/r liczby odwiedzających w 2023 r. Największy — 3,8 proc. (11,5 proc. L4L) — osiągnęły małe centra handlowe, mające od 5 do 20 tys. m kw. powierzchni najmu, natomiast najmniejszy — 1,4 proc. (9,1 proc. L4L) — galerie średniej wielkości, mające od 20 do 40 tys. m kw. Galerie handlowe powyżej 40 tys. m kw. zamknęły rok wzrostem o 2,9 proc. (10,3 proc. L4L).
Wynik średnich galerii handlowych świadczy o tym, że z trudem utrzymały wyniki lepsze od ubiegłorocznych. Eksperci Retail Institute podkreślają, że ten typ obiektów od kilku lat szuka pomysłu na siebie. Z jednej strony centra tego formatu są za duże, aby klienci mogli zrobić w nich szybkie i codzienne zakupy, z drugiej za małe, aby spełnić wszystkie potrzeby coraz bardziej wymagających klientów.
— Dziesiątki zjawisk mają wpływ na kondycję firm związanych z handlem i centrami handlowymi i będzie on coraz silniejszy. Rok 2023 i lata kolejne to czas wyzwań — mówi Anna Szmeja, prezes Retail Institute.
Łączne zasoby powierzchni w centrach handlowych w Polsce wzrosły w 2023 r. do około 12,9 mln m kw. najmu — wynika z danych firmy Colliers. Nasycenie przestrzenią handlową osiągnęło 337 m kw. na 1000 mieszkańców, a współczynnik pustostanów w ośmiu największych aglomeracjach spadł do 3,6 proc.
Poznaj program konferencji “Rynek Nieruchomości Handlowych”, 14 maja 2024, Warszawa >>
— Aż 87 proc. nowej podaży stanowiła powierzchnia w ramach parków handlowych. Na dynamikę rynku znacząco wpływają także likwidacje i wyburzenia starych obiektów, na czele z zamkniętą w 2023 r. Galerią Malta w Poznaniu — mówi Wojciech Wojtowicz, analityk w dziale doradztwa i badań rynku firmy Colliers.