Wzrośnie leasing samolotów

Omachel Radosław, Krzyżaniak Bartosz
08-06-2000, 00:00

Wzrośnie leasing samolotów

PIENIĄDZE: Uzyskiwanie wagonów przez leasing jest dla nas bardziej opłacalne niż ich kupowanie — twierdzi Franciszek Kostrzewa, zastępca dyrektora naczelnego ds. eksploatacji dyrekcji Kolejowych Przewozów Towarowych CARGO.

Pojazdy latające wciąż jeszcze stanowią margines na leasingowym rynku, ale przedsiębiorcy prywatni coraz częściej doceniają małe samoloty i śmigłowce jako szybki środek transportu. Leasing wagonów kolejowych to sposób na uzupełnienie taboru PKP.

Samoloty i śmigłowce tylko sporadycznie stają się przedmiotem leasingu. Dla firm świadczących usługi leasingowe nie jest to znaczący segment rynku. Dariusz Gajek, kierownik działu handlowego Carcade Invest, szacuje, że obrót związany z leasingiem samolotów stanowi zaledwie 2-3 procent obrotów jego firmy.

— Do tej pory nie zdarzało nam się leasingować dużych samolotów. Dotychczas były to małe awionetki i śmigłowce. Wartość każdego z nich sięgała 2-3 mln zł — mówi Dariusz Gajek.

Klientem od niedawna korzystającym z usług rodzimych leasingodawców są Polskie Linie Lotnicze LOT. Wcześniej przewoźnik brał w leasing samoloty za granicą.

— Wspólnie z Citibankiem oddaliśmy PLL LOT w leasing 2 samoloty. Koszt każdego z nich wynosi w przybliżeniu kilkadziesiąt milionów złotych — informuje Sławomir Reszke z BRE Leasing.

Jego zdaniem, odkąd LOT zaczął korzystać z oferty krajowych firm leasingowych można się spodziewać większego zainteresowania leasingowaniem tego typu sprzętu.

Nietypowymi przedmiotami leasingu są również wagony kolejowe. Od dwóch lat Polskie Koleje Państwowe zaopatrują się w sprzęt właśnie w ten sposób.

— Leasing, jako środek uzyskiwania taboru, stosowany jest przez nas coraz częściej. Czekamy właśnie na wyniki przetargu na leasingodawcę 1200 sztuk wagonów towarowych — wyjaśnia Franciszek Kostrzewa, zastępca dyrektora naczelnego ds. eksploatacji dyrekcji Kolejowych Przewozów Towarowych CARGO.

W przypadku leasingowania wagonów kolejowych w grę wchodzi leasing operacyjny, na warunkach uzgadnianych indywidualnie. Cena jednego wagonu osobowego wynosi około 6 mln zł, a jego średnia żywotność to 30 lat.

Radosław Omachel, Bartosz Krzyżaniak

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Omachel Radosław, Krzyżaniak Bartosz

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Wzrośnie leasing samolotów