Kiedy firma specjalizująca się w sprzedaży opon postawiła na agresywne kampanie reklamowe, nie spodziewała się, że jej działania przyniosą aż tak spektakularny sukces. Reklamy w mediach zrobiły swoje – z dnia na dzień liczba klientów i zamówień wzrosła dwukrotnie. Klienci, jakby umówieni, rzucili się na oferowane opony, przekształcając sukces w swoistą klęskę urodzaju.
Rozwój pod kontrolą IT
Podwojenie sprzedaży jest marzeniem większości przedsiębiorców, ale szybko wyszło na jaw, że firma nie jest przygotowana na takie wzrosty. Leciwa infrastruktura IT okazała się niewystarczająca. Platforma e-commerce, systemy do planowania zasobów przedsiębiorstwa (ERP), zarządzania sprzedażą (CRM), magazynem (WMS), treścią (CMS) i punktami sprzedaży (POS), a nawet drukarki nie nadążały za tempem pracy.
Planując zwiększenie efektywności pracy, zarząd zdecydował o inwestycji w nowe narzędzia stacjonarne, czyli kupowane na własność. Niemniej rzeczywistość finansowa firmy szybko zweryfikowała te plany. Ograniczony budżet i nieudana wizyta w banku w celu uzyskania dodatkowego finansowania pokrzyżowała te ambitne zamiary. Firma zaciągnęła niedawno duży kredyt na remont swoich biurowych przestrzeni i nie otrzymała kolejnego.
W obliczu tych wyzwań sprzedawcy opon pozostała tylko jedna opcja – skorzystanie z chmury obliczeniowej (ang. cloud computing). Dostawca IT przedstawił idealne rozwiązanie – skalowalne usługi chmurowe, dostępne w formie abonamentu (wysokość miesięcznej opłaty zależna od zużycia zasobów). Umożliwiło to firmie natychmiastowe wzmocnienie jej zdolności obliczeniowych i skupienie się na zarządzaniu rosnącą liczbą zamówień, eliminując jednocześnie obawy związane z ograniczeniami infrastrukturalnymi. Organizacja zwiększyła swoją elastyczność bez znaczącego zwiększania kosztów operacyjnych.
Migracja z własnej infrastruktury serwerowej do usług chmurowych pozwoliła przedsiębiorstwu na znaczącą redukcję kosztów, które tradycyjnie wiążą się z utrzymaniem serwerów. Obejmują one opłaty licencyjne, wydatki na zarządzanie przestrzenią, regulowanie warunków klimatycznych (takich jak temperatura i wilgotność), systemy zabezpieczeń przeciwpożarowych oraz odnawianie sprzętu, a to tylko wierzchołek góry lodowej.
Korzystanie z usług chmurowych przynosi znaczące korzyści dla użytkowników, eliminując potrzebę inwestowania w kosztowne zasoby „na wszelki wypadek”. To oznacza, że organizacje mogą skupić się na swojej podstawowej działalności, nie martwiąc się o zarządzanie infrastrukturą IT. Chmura minimalizuje również cyberryzyka i związane z nimi straty, oferując zaawansowane funkcje bezpieczeństwa, które chronią przed najczęstszymi zagrożeniami. Nie dość tego, usługi chmurowe znacząco ograniczają prawdopodobieństwo przestojów, które są kosztowne dla każdego biznesu. Dzięki takim opcjom jak awaryjne przełączanie i automatyczne zarządzanie zasobami zapewniają nieprzerwaną ciągłość działania aplikacji. To pozwala firmom na łatwe skalowanie i adaptację do zmieniających się potrzeb rynkowych, jednocześnie zwiększając ich efektywność i konkurencyjność.
Nie tylko dla małych
Ważne zastrzeżenie! Chmura jest dobra nie tylko dla firm z małym budżetem lub bez zdolności kredytowej. To także świetny wybór dla dobrze sytuowanych przedsiębiorstw, które chcą usprawnić procesy. Warto przypomnieć, że cloud oferuje nie tylko oszczędności, ale również zrzuca odpowiedzialność za utrzymanie i aktualizację technologii na dostawców usług chmurowych. Umożliwia też łatwiejszy dostęp zdalny. Co więcej, dzięki temu, że wszyscy korzystają z tej samej wersji aplikacji w chmurze i danych przez przeglądarkę, przedstawiciele różnych działów mogą razem pracować. Mają pewność, że używają takich samych informacji, co przyspiesza podejmowanie lepszych decyzji. To ogromna korzyść, zwłaszcza w kontekście rozproszonych zespołów i pracy na odległość.
W dobie cyfrowej transformacji i nieprzewidywalnych zmian na rynku elastyczność, skalowalność oraz zdolność do szybkiego dostosowania się do rosnących wymagań są ważne dla każdego biznesu. Chmura jest więc nie tyle opcją, ile koniecznością dla firm, które chcą skutecznie rozwijać się i prosperować w świecie nowoczesnej gospodarki.
W Europie Środkowo-Wschodniej 65 proc. małych i średnich przedsiębiorstw korzysta z usług chmurowych, w porównaniu do 45 proc. w Europie Zachodniej. W Polsce ten wskaźnik wynosi 52 proc. – wynika z badania Ipsos MORI dla Microsoftu. Wydatki na cloud computing chce zwiększyć 22 proc. krajowych MŚP, przy czym myślą głównie o inwestycjach w pocztę elektroniczną (86 proc.) i wymianę dokumentów (46 proc.). W naszym regionie 66 proc. ankietowanych maluchów i średniaków uznaje te usługi za kluczowe dla rozwoju, a mimo to 35 proc. ma obawy dotyczące bezpieczeństwa i utraty danych. Zaawansowane chmurowo MŚP podkreślają, że przekonały ich do niej właśnie aspekty bezpieczeństwa danych i online (82 proc.).