XTB: Efekt konsolidacji ciąży na wynikach TVN

Kamil Kasperski/XTB
03-11-2009, 11:19

Grupa TVN odnotowała w III kw. tego roku 58,24 mln zł skonsolidowanego zysku netto wobec 5 mln zysku netto zł w analogicznym okresie  roku ubiegłego. Jest to wynik nieznacznie lepszy od  konsensusu rynkowego PAP na poziomie 53,3 mln zł, jednak słabszy od prognoz Reutersa sięgającego 60 mln zł.

Czynnikiem determinującym nieco słabsze wyniki jest niższa marża EBITDA, która za ostanie trzy miesiące sięgnęła 11,4 proc., wobec 26,8 proc. w III kw. roku ubiegłego. Spółka za okres trzech miesięcy zakończony 30 września zanotowała stratę operacyjną w wysokości 3,68 mln zł wobec zysku  w wysokości 74,14 mln zł w analogicznym okresie roku ubiegłego, co jest wynikiem rozczarowującym zważywszy, że oczekiwania analityków sięgały zysku na poziomie 5 mln zł.


Przychody, o których spółka informowała przed publikacją raportu, wzrosły co prawda o pond 20 proc. do 427,88 mln w porównaniu do 353,82mln zł w III kw. 2008r., jednak po wyłączeniu czynnika jednorazowego -jakim był efekt konsolidacji z ITI Neovision- spadły o 5,2proc. do 335,37 mln zł. Spadek wynika głównie ze zniżki kwartalnych przychodów z tytułu emisji reklam o 34mln zł i jedynie częściowo został zrekompensowany wyższymi o 11mln zł przychodami z tytułu udzielania licencji operatorom telewizji kablowych i satelitarnych platform cyfrowych. Wyniki spółki są pod wpływem negatywnych tendencji na rynku reklam w Polsce. Szacuje się , że jego wartość na przestrzeni pierwszych dziewięciu miesięcy tego roku obniżyła się o 12,6proc. TVN zdołał jednak zwiększyć udział w rynku reklamy do 32,3 proc.w kwartale zakończonym 30 września wobec 31,7 proc. w analogicznym okresie roku ubiegłego.

Koszty własne sprzedaży spółki w analizowanym okresie stanowiły 15,8 proc. przychodów netto, co oznacza wzrost w stosunku do III kw. 2008r. o 3,6 proc. Koszty ogólne zarządu na przestrzeni kwartału o 13,9 proc. do 41,14mln zł, jednak po wyłączeniu czynników jednorazowych spadły one 8,9proc. jako efekt spadku kosztu wynagrodzeń spółki o ponad 14proc. oraz obniżenia kosztów programu motywacyjnego. Po wyłączeniu czynników jednorazowych koszty sprzedaży Grupy TVN spadły o 5,9 proc.
Wzrost zysku netto na przestrzeni kwartału wobec regresu w segmencie operacyjnym spółki wynika z powiększenia przychodów finansowych grupy oraz częściowo ze wzrostu przychodów inwestycyjnych. Zwyżka przychodów finansowych grupy jest rezultatem osiągnięcia dodatnich różnic kursowych, których wysokość w trzecim kwartale sięgnęła 13,93mln zł. Co więcej spółka w prezentowanym raporcie informuje, że przychody inwestycyjne netto rozpatrywanego okresu wyniosły 9,58mln zł. Wzrost zysku netto do 58,24 mln zł oznacza zwyżkę zysku na akcje przypadającego na akcjonariuszy spółki do 0,17 zł wobec zaledwie 0,01 zł rok wcześniej.

Należy jednak zwrócić uwagę na występowanie czynników jednorazowych, które sprawiają, że prezentowane wyniki TVN nie są w pełni porównywalne do tych osiągniętych rok wcześniej. W marcu tego roku spółka jako efekt porozumienia z dominującym akcjonariuszem – ITI Media Group oraz Neovision Holding przejęła kontrolę nad ITI Neovision, czyli spółki będącej właścicielem i operatorem platformy cyfrowej ‘n’. Na wynikach spółki ciąży więc efekt konsolidacji negatywnego wyniku przejętej spółki.

Wyniki pomimo wpływu czynników jednorazowych należy określić jako niezadowalające. Zasadnicze znaczenie w takiej ocenie ma regres na działalności operacyjnej i to właśnie wynik operacyjny, a nie zysk netto jest wielkością oddającą w większym stopniu osiągnięcia spółki za trzeci kwartał. W obliczu negatywnych tendencji na rynku reklam o poprawę sytuacji w obecnym kwartale będzie ciężko. Rynek nie zareagował jednak wyprzedażą walorów medialnej spółki. Akcje wyceniano na 14,05 zł po spadku o 0,78proc. przy stosunkowo niewielkich  obrotach sięgających tuż przed godziną 11.00 niespełna 3mln zł.

Kamil Kasperski
X-Trade Brokers DM S.A.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Kamil Kasperski/XTB

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Kariera / / XTB: Efekt konsolidacji ciąży na wynikach TVN