XTB sięgnie po sztuczną inteligencję w 2024 r.

Kamil KosińskiKamil Kosiński
opublikowano: 2023-12-13 20:00

Najpierw coś, co firma wykorzysta w procesach wewnętrznych, potem coś dla klientów. Taki jest pomysł XTB na wykorzystanie sztucznej inteligencji.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • kto pokieruje pracami nad sztuczną inteligencją w XTB
  • ile osób będzie liczył ten zespół
  • jakie plany w zakresie AI ma dom maklerski
  • jak XTB zapatruje się na ograniczenia w wykorzystaniu AI wynikające z regulacji prawnych i nadzoru finansowego
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

W dziale informatyki XTB powstaje zespół ds. sztucznej inteligencji (AI – artificial intelligence). Na jego czele stanął ściągnięty do firmy w końcówce października Tomasz Gawron. W 2019 r. obronił doktorat dotyczący robotów mobilnych i autonomicznych pojazdów. Bezpośrednio przed pojawieniem się w XTB zajmował się wykorzystaniem AI w marketingu.

- Pewne mechanizmy przetwarzania danych, zasady, których trzeba się trzymać i teorie matematyczne, są takie same niezależnie od branży – zaznacza Tomasz Gawron.

Niespełna dwa miesiące przed jego zatrudnieniem XTB zyskało nowego szefa całego działu IT, zajmującego się zarówno serwisem zwykłych komputerów, jak i pracami programistycznymi nad platformą xStation. Został nim Adam Dubiel, długoletni pracownik Allegro. Zaczynał tam jako jedne z wielu programistów, skończył jako szef kilkusetosobowego zespołu.

- Od pierwszej rozmowy z Jakubem Zabłockim [twórca i główny akcjonariusz XTB - red.] miałem poczucie, że rozmawiam z człowiekiem, który wie, co chce osiągnąć oraz jak ważna dla realizacji celów jest technologia i jakie będzie to dla mnie wyzwanie – komentuje wybór nowego miejsca pracy Adam Dubiel.

Zespół badawczo-rozwojowy

XTB zatrudnia około 430 informatyków. Sztuczną inteligencją zajmie się pięć-dziesięć osób.

- Będzie to mały zespół badawczo-rozwojowy, śledzący nowe zastosowania AI, wytwarzający prototypy rozwiązań i pozwalający innym pracownikom odkrywać możliwości związane z AI – tłumaczy Tomasz Gawron.

Pierwsze dwa rozwiązania z zakresu sztucznej inteligencji mają w XTB ruszyć w 2024 r. Będą usprawniać procesy wewnętrzne związane z przygotowaniem materiałów marketingowych i szkoleniami pracowników.

- Pierwsze zastosowania będą wewnętrzne, bo w tym zakresie mamy największe pole do testowania naszych pomysłów i nie dotykamy danych wrażliwych. Terminów wdrażania kolejnych rozwiązań nie chcemy podawać na tak wczesnym etapie. Natomiast 2024 r. będzie już rokiem produkcyjnego wykorzystania AI w XTB – zaznacza Adam Dubiel.

Plany obejmują zaprzęgnięcie AI do pracy na styku z klientami XTB. Zarówno w zakresie procesów biznesowych domu maklerskiego (zatwierdzania wniosków nowych klientów czy obsługi reklamacji), jak i korzystania z platformy xStation. W tym drugim przypadku chodzi o lepszą prezentację danych, które rozsiane są po Internecie, wskazywanie na pewne powiązania, które na pierwszy rzut oka mogą być nieoczywiste.

Adam Dubiel zaznacza, że założeniem jest, by budowane mechanizmy eksploracji i prezentacji danych były „wyjaśnialne” dla klientów. Innymi słowy, by klient uzyskiwał również odpowiedź na pytanie skąd sztuczna inteligencja coś wie. Żeby nie była to tylko skrzynka, z której wypada jakaś informacja i właściwie nie wiadomo dlaczego taka, a nie inna.

- Koniec końców decyzja, co zrobić z pieniędzmi, jak je zainwestować, leży po stronie naszego klienta. Z jednej strony chcemy mu zaoferować wygodę w przeszukiwaniu dużych zbiorów danych, a z drugiej - żeby wiedział na jakiej podstawie takie, a nie inne informacje zostały mu podane – wyjaśnia Adam Dubiel.

Antycypując regulacje

Na założenie „wyjaśnialności” przeznaczonych dla klientów rozwiązań z zakresu AI nie bez wpływu pozostaje to, że XTB jest domem maklerskim, a więc działa w segmencie ściśle regulowanym.

- Zderzyłem się już z tym, że jest to branża bardziej regulowana niż ta, w której pracowałem dotychczas. Współpracujemy z działem prawnym i działem ryzyka, aby być zgodnym w wszystkimi regulacjami, uwzględniające również te, które mogą napłynąć z Brukseli i obejmować nie tylko branżę finansową – dodaje Adam Dubiel.

Jacek Barszczewski, rzecznik UKNF, informuje, że na poziomie krajowym nie ma na razie regulacji dotyczących AI w domach maklerskich. Na poziomie unijnych procedowane są przepisy, które mogą znaleźć zastosowanie również w podmiotach nadzorowanych.