xZawsze zaczynaj od własnego podwórka

Nieodłącznym składnikiem strategii odpowiedzialnego społecznie biznesu jest poprawa jakości relacji pracodawca — pracownik

W czasach niedoboru specjalistów budowanie poprawnych relacji pracodawców z zatrudnionymi staje się jednym z najważniejszych elementów strategii działania i społecznej odpowiedzialności firm (CSR). Dla pracowników jest ona ważna z wielu powodów.

— Po pierwsze, jest to odpowiedzialność za warunki pracy, jakie firma stwarza, za bezpieczeństwo, zdrowie pracowników, godziwe wynagrodzenie. To są sprawy, które pracowników dotyczą bezpośrednio i codziennie. Mają decydujący wpływ na decyzję o wyborze pracodawcy, na zadowolenie i motywację do pracy oraz chęć pozostania w firmie — komentuje Dominika Kotuła- -Gibas, menedżer HR w firmie Blue Media.

Jasne zasady

Najważniejsza dla utrzymania dobrych relacji między pracodawcą i pracownikiem jest transparentność. — Na każdym etapie kontaktu z pracownikiem właściciele przedsiębiorstwa powinni się zachowywać etycznie i dbać o zachowanieładu korporacyjnego. Pracownik nie opuści dotychczasowego miejsca pracy i nie wyrazi się źle o przedsiębiorstwie, jeśli pracodawca przestrzega prawa, godnie wynagradza i ma szacunek dla wykonywanej przez zatrudnionego pracy — uważa Łukasz Lefanowicz, prezes Gerda Broker.

Kierowanie się wyłącznie potrzebą szybkiego zysku, niepłacenie za nadgodziny, oferowanie pracownikom jedynie tzw. umów śmieciowych, powierzanie im pracy ponad siły to droga do zrujnowania wizerunku firmy jako dobrego pracodawcy. Kluczowe dla motywacji pracowników od pierwszego dnia i zapewnienia ich większego zaangażowania jest również zapewnienie możliwości godzenia życia zawodowego z prywatnym (tzw. work-life balance). — Odstąpienie od tej idei może mieć negatywne skutki nie tylko dla pracownika, lecz także dla pracodawcy. Zbytnie zaangażowanie w pracę może prowadzić do wypalenia zawodowego i problemów w życiu prywatnym, które szybko odbijają się negatywnie na efektywności pracownika — podkreśla Łukasz Lefanowicz.

Chęć zaangażowania

Dziedziną odpowiedzialności społecznej firmy, która pośrednio wpływa na relacje z pracownikami, jest jej oddziaływanie na otoczenie zewnętrzne — na środowisko społeczne, ekonomiczne i naturalne.

— Wizerunek firmy jako rzetelnej, wiarygodnej i odpowiedzialnej może przyciągnąć dobrych kandydatów do pracy, a potem pomóc utrzymać dobrych pracowników — podkreśla Dominika Kotuła-Gibas. Pracownicy coraz bardziej cenią inne niż płacowe sposoby motywowania ich do zaangażowania w pracę i w życie firmy.

— Coraz bardziej znaczące stają się nie tylko wysokość wynagrodzenia podstawowego i korzystny pakiet benefitów, lecz także możliwość podejmowaniainicjatywy, poczucie sensu wykonywanej pracy, atmosfera w zespole — twierdzi Marika Bucka, specjalistka do spraw HR w firmie Antal. Jednym ze sposobów zaangażowania pracowników i dania im szansy realizacji ich potrzeby pomagania jest wolontariat. — W Blue Media prowadzimy program charytatywny.

Pracownicy dostają pewną pulę pieniędzy, którą mogą przeznaczyć na lokalne działania społeczne. Warunkiem dostania takiego grantu jest zaangażowanie w realizację tych działań — opowiada Marika Bucka. W czasach szybkiego ekonomicznego wzrostu rośnie liczba fundacji i organizacji wspierających rozmaite placówki — głównie ośrodki edukacyjne, opiekuńczo-wychowawcze, ale również szpitale, hospicja, schroniska dla bezdomnych. Beneficjentami wolontariatu pracowniczego są też nierzadko fundacje działające na rzecz zwierząt. Co dobrego, poza pomocą potrzebującym, z nich wynika?

— Przede wszystkim podjęcie takich działań daje długofalowy i widoczny wzrost zaangażowania i lojalności pracowników wobec pracodawcy. W trakcie realizowania szczytnej inicjatywy następuje silna integracja, budująca poczucie przynależności pracowników do zespołu, a także pojawia się poczucie dumy z siebie i firmy oraz z sukcesu związanego z wykonanym zadaniem. Działania charytatywne są również uważane za skuteczne narzędzie w profilaktyce i zwalczaniu wypalenia zawodowego — podkreśla Marika Bucka. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Joanna Dobosiewicz

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / xZawsze zaczynaj od własnego podwórka