Z czym zmaga się branża handlowa

Dorota ZawiślińskaDorota Zawiślińska
opublikowano: 2022-02-21 20:00

Cyfryzacja sprzedaży, szybkość dostaw i brak pomyłek w zamówieniach – to poważne wyzwania dla wielu firm handlowych.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • Z jakimi problemami mierzy się branża handlowa
  • Jakich pracowników potrzebują firmy handlowe

Z najnowszego badania „Bilans Kapitału Ludzkiego” (BKL), przygotowanego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) i Uniwersytet Jagielloński, wynika, że branża handlowa mierzy się m.in. z problemami kadrowymi. Rośnie zapotrzebowanie na pracowników mających umiejętności techniczne i wiedzę dotyczącą e-commerce.

W czasie pandemii przedsiębiorcy zmodyfikowali strategie działania firm i strukturę zatrudnienia. 30 proc. respondentów skróciło czas pracy podwładnych, 21 proc. zainwestowało w szkolenia pracowników, natomiast 14 proc. firm zmieniło model pracy na formułę zdalną.

Według badania, w handlu – w przeciwieństwie do innych branż – nie pojawiły się nowe stanowiska pracy. Zdaniem ekspertów w sektorze tym brakuje przede wszystkim pracowników mających kompetencje techniczne i cyfrowe dotyczące automatyzacji procesów sprzedażowych, a także umiejętności społeczne.

Specjaliści zwracają uwagę, że w szkoleniach i kursach najczęściej biorą udział osoby zatrudnione na kluczowych stanowiskach z długim stażem w firmach.

Adriana Skorupska, główny specjalista w departamencie analiz i strategii w PARP, podkreśla, że sektor handlu czekają spore wyzwania.

– Będą one związane przede wszystkim z transformacją cyfrową. Przedstawiciele branży doskonale zdają sobie sprawę z konieczności wdrażania nowych technologii, zarówno w procesach produkcyjnych, logistycznych, jak i sprzedażowych. Cyfryzacja sektora to nie tylko wyzwanie finansowe. Rośnie zapotrzebowanie również na pracowników mających kompetencje techniczne i wiedzę dotyczącą e-commerce. Ponadto sprzedaż internetowa wymaga bardziej wydajnych rozwiązań logistycznych. Kluczowa jest też szybkość dostaw i brak pomyłek w zamówieniach – wyjaśnia Adriana Skorupska.