Z kim wolą współpracować przedsiębiorcy

Sylwia WedziukSylwia Wedziuk
opublikowano: 2024-12-04 20:00

Biznesową kooperację z przedsiębiorczyniami najbardziej cenią sobie doświadczeni właściciele firm.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • Czy przedstawiciele MŚP wolą współpracować z firmami zarządzanymi przez mężczyzn czy kobiety?
  • Kto najchętniej wybiera firmy kierowane przez kobiety?
  • Co cenią przedsiębiorcy w bizneswoman?
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Panie mocno zaznaczają swoją obecność w polskim biznesie. Jak zarządzane przez nie przedsiębiorstwa są odbierane przez ich własne środowisko biznesowe? Sprawdziła do Rzetelna Firma w badaniu „Kobiety w Biznesie”.

Firmy kobietami stoją

W ankiecie wzięli udział przedstawiciele mikro, małych i średnich firm – zarówno kobiety, jak i mężczyźni. Wynika z niej, że dla większości polskich przedsiębiorców płeć właściciela firmy, z którą współpracują, nie ma znaczenia. Jednak więcej badanych wybiera te, którymi rządzą kobiety. W przypadku, gdyby mieli wybór między podobnymi ofertami, 13,5 proc. przedsiębiorców chętniej wybrałoby współpracę z firmą zarządzaną przez kobietę. Na interesy z mężczyzną zdecydowałoby się 11,5 proc. przedsiębiorców. To się nieco zmienia się w zależności od płci osoby, która wybiera ofertę. Przedsiębiorczynie częściej (17,8 proc.) nawiązałyby współpracę z firmą zarządzaną przez kobietę, a tylko 8,2 proc. z biznesem prowadzonym przez mężczyznę.

Preferencje co do współpracy z podmiotem zarządzanym przez kobietę lub mężczyznę determinuje głównie wiek przedsiębiorcy. Co piąty badany z kategorii wiekowej 55-64 lata zdecydowałby się na prowadzenie interesów z firmą, w której za sterami stoi kobieta. Na przeciwległym biegunie są najmłodsi przedsiębiorcy – wśród osób w wieku od 18 do 24 lat współpracę z firmą zarządzaną przez kobietę rozpoczęłoby jedynie 6,3 proc.

Zdaniem Sandry Czerwińskiej, ekspertki Rzetelnej Firmy, pokazuje to, że kobiety w biznesie są szczególnie doceniane przez bardziej doświadczonych przedsiębiorców.

– Może to wynikać z faktu, że w ciągu swego życia współpracowali wielokrotnie zarówno z mężczyznami, jak i kobietami i zdążyli zweryfikować stereotypy krzywdzące dla pań. Dodatkowo, prowadząc już dojrzałe biznesy, sami mogą oczekiwać od partnerów zawodowych takich cech jak terminowość i umiejętność budowania trwałych relacji. Kładą nacisk również na zaufanie. W naszym badaniu te cechy częściej były przypisywane kobietom – tłumaczy Sandra Czerwińska.

Dodaje, że najmłodsi przedsiębiorcy wolą współpracować z mężczyznami, ponieważ na początku rozwoju firmy wybierają osoby, które zwyczajowo kojarzą im się z determinacją i skłonnością do ryzyka oraz innowacyjnością.

Co decyduje o wyborze

Kobiety najczęściej rozwijają swoje biznesy w sektorze handlowym. Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego co piąta działalność założona przez przedstawicielkę płci pięknej zajmowała się handlem, a 17 proc. - opieką zdrowotną lub pomocą społeczną. W pozostałych branżach, takich jak produkcja, budownictwo czy transport, płeć właściwie nie ma znaczenia. Z badania Rzetelnej Firmy wynika, że 20,8 proc. przedstawicieli sektora handlowego postawiłoby na współpracę z kobietami, a jedynie 13,9 proc. wybrałoby interesy z firmą prowadzoną przez mężczyznę.

Przedsiębiorcy, którzy wolą współpracować z firmami kierowanymi przez panie, doceniają w nich przede wszystkim zaufanie i wiarygodność (34,5 proc.). Co czwarty przedstawiciel sektora MŚP ceni je natomiast za profesjonalizm i kompetencje, a co piąty wskazuje na umiejętność budowania relacji i odpowiednią komunikację. Podobny odsetek ankietowanych uznał, że ogólnie preferuje kobiety. Najrzadziej wskazywaną cechą kobiet, która skłaniałaby osoby decyzyjne do współpracy z nimi, jest innowacyjność oraz umiejętność podejmowania decyzji. Takie cechy u biznesmenek wskazało zaledwie 10,9 proc. przedsiębiorców. Co więcej, w gronie mężczyzn zajmujących się biznesem tej odpowiedzi udzieliło jedynie 5,6 proc. Najwyraźniej mężczyźni-przedsiębiorcy nie uważają Polek prowadzących firmy za osoby innowacyjne.

Główne powody, dla których przedsiębiorcy wybierają współpracę z mężczyznami, to profesjonalizm i kompetencje (29,8 proc.). Dla co piątego respondenta kluczowe jest zaufanie i pewność, jaką gwarantuje firma kierowana przez mężczyznę. Natomiast aż 23,4 proc. zdecydowałoby się na podmiot zarządzany przez mężczyznę ze względu na to, że to właśnie z tą płcią kojarzy się rola prezesa.