Współpraca z cenionymi na globalnym rynku producentami, m.in. agregatów chłodniczych, klimatyzatorów i pomp ciepła, jest najważniejszym czynnikiem, który spowodował wzrost znaczenia firmy Kliweko jako ich polskiego dystrybutora.
Firma Kliweko (pełna nazwa – Kliweko Biuro Techniczno-Handlowe sp. z o.o.) powstała w 1994 r. Profil jej działania był początkowo ograniczony do konsultacji z dziedziny klimatyzacji i chłodnictwa. Szybko się okazało, że z takim zakresem działania firma nie utrzyma się na rynku. Koniecznością stało się rozszerzenie usług doradztwa o dostawy urządzeń. Wybór padł na produkty włoskich firm Climaveneta i Clivet, połączonych przez wspólny dla nich dział sprzedaży zagranicznej. Dziś obie firmy wchodzą w skład różnych międzynarodowych grup kapitałowych, jednak obie w połowie lat 90. były znanymi i mocno osadzonymi na rynku UE producentami agregatów chłodniczych, zwanych też chłodziarkami lub z angielskiego chillerami.
Artykuł dostępny dla subskrybentów i zarejestrowanych użytkowników
REJESTRACJA
SUBSKRYBUJ PB
Zyskaj wiedzę, oszczędź czas
Informacja jest na wagę złota. Piszemy tylko o biznesie
Poznaj „PB”
79 zł5 zł/ miesiąc
przez pierwsze dwa miesiące później cena wynosi 79 zł miesięcznie
Cały artykuł mogą przeczytać tylko nasi subskrybenci.Tylko teraz dostęp w promocyjnej cenie.
przez pierwsze dwa miesiące później cena wynosi 79 zł miesięcznie
Od jakiegoś czasu nie masz pełnego dostępu do publikowanych treści na pb.pl. Nie może Cię ominąć żaden kolejny news.Wróć do świata biznesu i czytaj „PB” już dzisiaj.
Współpraca z cenionymi na globalnym rynku producentami, m.in. agregatów chłodniczych, klimatyzatorów i pomp ciepła, jest najważniejszym czynnikiem, który spowodował wzrost znaczenia firmy Kliweko jako ich polskiego dystrybutora.
Firma Kliweko (pełna nazwa – Kliweko Biuro Techniczno-Handlowe sp. z o.o.) powstała w 1994 r. Profil jej działania był początkowo ograniczony do konsultacji z dziedziny klimatyzacji i chłodnictwa. Szybko się okazało, że z takim zakresem działania firma nie utrzyma się na rynku. Koniecznością stało się rozszerzenie usług doradztwa o dostawy urządzeń. Wybór padł na produkty włoskich firm Climaveneta i Clivet, połączonych przez wspólny dla nich dział sprzedaży zagranicznej. Dziś obie firmy wchodzą w skład różnych międzynarodowych grup kapitałowych, jednak obie w połowie lat 90. były znanymi i mocno osadzonymi na rynku UE producentami agregatów chłodniczych, zwanych też chłodziarkami lub z angielskiego chillerami.
Żyjemy w czasach transformacji energetycznej i środowiskowej. W tę zmianę doskonale wpisuje się proponowany przez nas kolejny produkt, oparty na klasycznym, sprężarkowym obiegu chłodniczym, czyli pompa ciepła – mówi Józef Kisielnicki, prezes zarządu Kliweko.
Trudne początki
W 1996 r., w wyniku przekształceń własnościowych, dwaj włoscy wytwórcy stali się dla siebie konkurentami. W tej sytuacji Kliweko zdecydowało się kontynuować współpracę z Clivetem, którą do dziś kontynuuje. Zdumiewająca była wówczas dynamika rozwoju i ekspansji zarówno technicznej, jak i rynkowej firmy Clivet. Jako pierwszy producent w Europie wprowadziła na rynek wiodące do dzisiaj w sprzedaży agregaty wody lodowej, tzw. spin chillery, a następnie trzy kolejno modernizowane ich generacje.
– Dziś, 28 lat po rozpoczęciu działalności, zastanawiamy się, dlaczego Clivet, lider innowacyjności i rozwoju, zdecydował się swoją produkcję i swój wizerunek powierzyć nowopowstałemu dystrybutorowi, jakim w tym czasie było Kliweko? – zauważa Józef Kisielnicki, prezes zarządu Kliweko.
– Nasz start nie był imponujący. Kapitał założycielski, więcej niż skromny, powodował spowolnienia, a niekiedy wręcz ograniczenia w wymianie handlowej z producentem. Był to czas, w którym poddawani byliśmy próbie rzetelności. Za zamówione wówczas urządzenia trzeba było płacić wytwórcy z góry. Powodowało to znaczne ograniczenia naszych możliwości dystrybucyjnych. Trudno w tym czasie było myśleć o kilku równoległych transakcjach – wspomina szef Kliweko.
Zagrożeniem była silniejsza, zwłaszcza finansowo, konkurencja. Mimo to firma utrzymywała nieprzerwanie status wyłącznego dystrybutora Clivetu w Polsce, wygrywając konkurencję z kilkoma firmami mocno osadzonymi na rynku klimatyzacyjnym. Głównymi rywalami byli Niemiec i Szwed, obaj pozytywnie rozpoznawalni w Polsce. Znaleźli się także krajowi chętni do dystrybucji Clivetu, dysponujący znacznie większym kapitałem. Mimo wspominanych utrudnień firmie udało się utrzymać pozycję na rynku.
Poszerzanie oferty
Rok 2000 i następne to czas wzmacniania pozycji Kliweko jako zauważalnego dystrybutora. W rezultacie producent zdecydował się na trwałe udzielanie mu kredytu kupieckiego.
– Praca zaczęła być łatwiejsza, zgłaszali się kolejni producenci, otrzymywaliśmy propozycje przyjęcia dystrybucji klimakonwektorów, wież i skraplaczy wyparnych, skraplaczy i chłodnic suchych oraz jednostek klimatyzacji precyzyjnej, stosowanej w centach obliczeniowych i salach operacyjnych – wspomina mój rozmówca.
Kliweko przyjęło zasadę takiej konstrukcji oferty rynkowej, by poszczególni producenci nie stanowili dla siebie nawzajem konkurencji, lecz by ich produkty uzupełniały się i można było oferować je łącznie do jednej instalacji.
Kolejny krok w rozwoju Kliweko to nawiązanie w roku 2009 współpracy z firmą Samsung Electronics Polska, która właśnie wprowadzała na polski rynek szeroką ofertę klimatyzatorów, a następnie systemów klimatyzacji o zmiennym przepływie czynnika, zwanych systemami VRF. Czynnik chłodniczy jest tam doprowadzany do każdej jednostki wewnętrznej, poprzez którą odbiera albo oddaje ciepło z pomieszczenia lub do niego.
Od chwili pojawienia się na rynku szerokiej oferty systemów VRF zaczęło się powolne odchodzenie od tradycyjnych rozwiązań klimatyzacyjnych, opartych na wymianie ciepła za pośrednictwem chillerów i klimakonwektorów na rzecz prostszych w montażu rozwiązań i zmiennym przepływie.
– Dostępność klimatyzatorów i systemów Samsunga sprawdzających się na rynku przyniosła firmie możliwość znacznego podniesienia obrotów, i to w stopniu, który nie byłby do osiągnięcia, gdybyśmy pozostali z ofertą naszego pierwszego okresu działalności – ocenia Józef Kisielnicki.
Kolejny skok
Rok jubileuszu 25-lecia działalności Kliweko przyniósł radość w postaci nieoczekiwanego daru. Firma otrzymała propozycję dystrybucji urządzeń Gree, globalnego wytwórcy klimatyzatorów (co trzeci klimatyzator na świecie jest produktem Gree). Gree to także marka o ogromnym potencjale, znana i ciesząca się doskonałymi referencjami.
– Obecnie konsekwentnie wprowadzamy na rynek wszystkie urządzenia z oferty, którą przez ponad 20 lat poszerzaliśmy, choć nie tylko. Żyjemy w czasach transformacji energetycznej i środowiskowej. W tę zmianę doskonale wpisuje się proponowany przez nas kolejny produkt, oparty na klasycznym, sprężarkowym obiegu chłodniczym, czyli pompa ciepła – mówi Kisielnicki.
Od kilku lat rynek pomp ciepła dynamicznie rośnie.
– Pierwszymi urządzeniami z tej grupy, które udało się nam pozyskać i z sukcesem wprowadzić na rynek, były pompy ciepła marki Panasonic. Za nimi weszły do dystrybucji urządzenia Gree, a od początku 2022 r. dysponujemy także ofertą pomp ciepła Samsung – podkreśla prezes Kliweko.
– Firma nadal się rozwija i już po raz trzeci w historii swojej działalności otrzymuje tytuł Gazeli Biznesu. Jest to dla nas wielki zaszczyt i potwierdzenie, że każdy kolejny etap drogi, którą poszliśmy, dał nam szansę rozwoju oraz umocnienia rynkowej pozycji – dodaje.