Za granicą
Levi Strauss grozi swoim dealerom
Amerykański producent dżinsów Levi -Strauss grozi procesami europejskim sprzedawcom swoich wyrobów, którzy sprowadzają je spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego bez zgody centrali. Levi-Strauss nie chce, aby w europejskich supermarketach sprzedawano dżinsy marki Levi s wyprodukowane taniej poza Europą, gdyż prowadzi to do spadku produkcji w europejskich fabrykach Levi Strauss.
Z powodu spadku popytu na dżinsy spółka w ubiegłym tygodniu zdecydowała się zamknąć swoje trzy fabryki w Belgii i jedną we Francji, a także przyznała, iż badała opłacalność produkcji w zakładzie w Płocku.
Levi Strauss wysłał na razie list z ostrzeżeniem. Domaga się, aby w ciągu dwóch tygodni sklepy zaprzestały importu wyrobów ze znakiem Levi s spoza Europy. W przeciwnym razie zamierza wystąpić na drogę sądową, m.in. przeciwko sprzedawcom w Niemczech, Francji i Wielkiej Brytanii.
Jedną z pierwszych firm, które otrzymały list od Levi-Straussa, jest brytyjska sieć supermarketów Tesco, która sprzedaje wyprodukowane w USA dżinsy Levi s po 30 funtów (182 zł). Tymczasem dżinsy z Europy kosztowałyby od 35 do 55 funtów (212-334 zł). GB
Niemieckie Metro stawia na Europę
Niemiecka grupa handlowa Metro zamierza stworzyć paneuropejską sieć supermarketów. Firma chce wykorzystać możliwości, jakie daje większy wzrost konsumpcji w innych niż Niemcy państwach Europy oraz postępującą integrację europejskich rynków narodowych, którą przyśpieszy wprowadzenie na początku 1999 r. nowej waluty euro.
— Metro uświadomiło sobie, że internacjonalizacja w światowej sprzedaży została przyśpieszona i musi skupić się na podstawowych branżach, jeżeli chce być głównym graczem — powiedział „Financial TimesŐŐ Bernd Janssen, analityk frankfurckiego oddziału Warburg Dillon Read.
Metro, które powstało w 1996 r. w wyniku fuzji szwajcarskiej sieci handlowej z niemieckimi supermarketami Kaufhof i Asko, zamierza skoncentrować się na sklepach cash and carry, hipermarketach dla majsterkowiczów i sklepach z elektroniką.
Metro AG jest drugą pod względem wielkości siecią sprzedaży na świecie, po amerykańskiej Wal-Mart. Tegoroczne obroty sieci mają wynieść 52 mld USD (186 mld zł). GB
W Wlk. Brytanii tanieje Internet
Brytyjski operator telefoniczny, spółka British Telecommunications, wprowadził nową usługę BT Click+, oferującą bardzo tani dostęp do Internetu. Zgodnie z cennikiem, minuta połączenia z Internetem kosztuje jednego pensa (sześć groszy). Jednocześnie BT udostępniła klientom z Wielkiej Brytanii bezpłatny dostęp do poczty elektronicznej e-mail — usługę talk21.
BT wprowadził nowe usługi zaledwie tydzień po tym, jak inna firma, Energ-Dixons Group, wprowadziła całkowicie bezpłatny dostęp do Internetu — Freeserve. GB