Za granicą
Delta Air Lines bije rekordy zysków
Delta Air Lines Inc. ogłosiła w ubiegłym tygodniu lepsze od spodziewanych wyniki finansowe za ostatnie trzy miesiące. W tym okresie trzecie co do wielkości linie lotnicze w Stanach Zjednoczonych wypracowały zysk netto równy 327 mln dolarów (1,1 mld zł) -— o 29 proc. większy niż w identycznym okresie ubiegłego roku. Delta bije w tym roku rekordy sprzedaży — w ostatnim kwartale jej przychody wyniosły 3,8 mld dolarów. Jednocześnie, chociaż Delta jest słabo zaangażowana w Ameryce Łacińskiej i na Dalekim Wschodzie, jej przedstawiciele wyrazili swoje obawy co do przyszłości światowej gospodarki. Spółka zdecydowała się na szybsze wycofanie 100 starych Boeingów 727 z floty liczącej 578 samolotów. MAK
Boeing zarabia na NetJet
Boening Co. poinformował o otrzymaniu zamówienia na 11 samolotów w klasie biznes. Kontrakt na sprzedaż jetów 738 wart jest 370 mln dolarów (1,25 mld zł). Odbiorca zamówienia — Executive Jet, wchodzący w skład Warren BuffetrŐs Berkshire Hathaway Inc. -— wprowadza w życie program NetJets, który pozwala osobom fizycznym na wykup udziałów w samolocie. 11 jetów ma być dostarczonych w połowie przyszłego roku. Boeing poinformował, że w ciągu następnych czterech lat dostarczy 16 kolejnych samolotów dla programu NetJet. MAK
Dolar dominuje na rynku
Prawie 1,5 biliona dolarów (5,25 biliona zł) zmienia codziennie właściciela w operacjach dokonywanych na rynkach wymiany walut — oblicza Bank for International Settlements. Jest to o 25 proc. więcej niż trzy lata temu. Niezmiennie na pierwszym miejscu jest londyńska giełda walutowa — jej udział w światowych obrotach wzrósł z 30 proc. w 1995 roku do 32 proc. obecnie. Drugie miejsce zajmuje Nowy Jork z 18 proc. Jego udział polepszył się o 2 proc. Zmniejszył się natomiast udział giełdy w Tokio — z 10 proc. do 8 proc. Z badań BIS wynika, że dolar całkowicie zdominowal rynek obrotów — było w nim dokonywanych 87 proc. operacji walutowych. Jeszcze trzy lata temu obroty w dolarze stanowiły 83 proc. transakcji. Raport BIS wskazuje na zwolnienie tempa przyrostu obrotów — w latach 1992-1995 rosły one rocznie o 45 proc. MAK
Fuzja w Airbusie opóźnia się
Airbus, europejskie konsorcjum lotnicze, zmieni statut pod koniec przyszłego roku — poinformował Noel Forgeard. Powstałe w ubiegłym roku porozumienie między czterema europejskimi producentami niemieckim — Daimler-Benz Aerospace AG (Dasa), francuskim Aerospatiale, hiszpańskim Casa i British Aerospace — miało już od początku przyszłego roku mieć statut zwykłego przedsiębiorstwa. Członkowie konsorcjum w ramach porozumienia przekażą swoje aktywa w zamian za udziały w nowej spółce. Fuzja jednak się opóźnia. Jednym z efektów wejścia jej w życie będzie przejrzystość finansów przedsiebiorstw, do czego nikomu z partnerów się nie spieszy. MAK
Conoco sprzedaje 150 mln akcji
Koncern naftowy Conoco zamierza sprzedać w tym tygodniu w ofercie publicznej 150 mln akcji w cenie od 20 do 24 dolarów. Oferta, która ściągnie z rynku 3-3,6 mld dolarów (10,35-12,42 mld zł), jest największa w historii Stanów Zjednoczonych. Poprzedni rekord z 1996 r. należy do spółki Lucent Technologies, która jednorazowo uplasowała na rynku akcje o wartości 2,6 mld USD.
Od końca sierpnia z powodu bessy 37 firm w USA odłożyło planowaną sprzedaż akcji na rynku pierwotnym. Niespodziewana obniżka stóp procentowych w ubiegłym tygodniu przez zarząd Rezerwy Federalnej zachęciła spółki do odkurzenia planów sprzedaży akcji.
Według Johna Fitzgibbona, wydawcy poświęconego ofertom publicznym periodyku IPO Reporter, ostatnia obniżka stóp procentowych przez FED może zmienić utrzymujące się od kilku miesięcy złe nastawienie amerykańskich inwestorów do kupowania akcji na pierwotnym rynku. GB
Hyundai chce uratować Kia
Południowokoreański koncern Hyundai Motor zajmie się prawdopodobnie ratowaniem zadłużonego producenta samochodów z Korei Południowej — Kia Motors oraz siostrzanej wobec Kia firmy Asia Motors, produkującej ciężarówki. Zdaniem komisji przetargowej, oferta Hyundaia była najkorzystniejsza.
Ford, który poprzez spółkę z Mazdą posiada 16,9 proc. akcji Kia, został wykluczony z przetargu, ponieważ oferował za udziały Asia Motors mniej niż cena wywoławcza, którą ustalono na pięć tysięcy wonów (12,9 zł). Południowokoreańskie gazety poinformowały wczoraj, że Ford chciał przejąć Asia Motors płacąc tysiąc wonów (2,58 zł) za akcję.
Ostateczna decyzja o wyborze firmy, która dokona sanacji Kia, musi być zaakceptowana przez wierzycieli firmy. Rząd Korei Południowej, który de facto doprowadził do nacjonalizacji Kia, kiedy za pośrednictwem państwowego banku Korean Development Bank wykupił w ubiegłym roku większość akcji Kia, skłaniał się wcześniej do oddania firmy w ręce Amerykanów. GB
Płacili haracze — teraz posiedzą
Sześciu japońskich bankierów zostało uznanych przez sąd winnymi nadużyć i skazanych na kary pozbawienia wolności (w zawieszeniu). Członkowie zarządu jednego z największych japońskich banków — Dai-Ichi Kangyo Bank Ltd. (DKB) — nielegalnie przyznali 105 mln dolarów (362 mln zł) Ryuichi Koike, japońskiemu wymuszaczowi haraczy od przedsiębiorstw. Jest to pierwszy wyrok w sprawie płacenia haraczy przez 11 członków zarządu DKB. W skandal wmieszane sa czołowe japońskie instytucje finansowe: Nomura Securities Co, Daiwa Securities, Nikko Securities oraz Yamaichi Securities. MAK