Za granicą
ABB zapowiada dalszą ekspansję w Azji
Asea Brown Boveri — największa na świecie grupa inżynieryjna, stworzona przez Percy Barnevika (na zdj.) — ponosi straty na swojej największej inwestycji w Azji. Dwa lata temu ABB zdobyło największy w swojej historii kontrakt na budowę tamy Bakun w Malezji, za co szwajcarsko-szwedzka spółka miała otrzymać 2,5 mld USD (8,7 mld zł). Tymczasem w wyniku kryzysu malezyjski rząd zawiesił budowę tamy, ABB zaś zmuszona została do odpisania 102 mln USD na straty (356 mln zł).
Mimo wszystko zamiast spodziewanego wycofywania się koncernu z Azji, Goeran Lindahl, dyrektor zarządzający ABB, podjął decyzję o dalszej ekspansji w tym regionie. Zyski ABB skurczyły się w poważny sposób w wyniku kryzysu na Dalekim Wschodzie, ale firma planuje zwolnienie 16,5 tys. osób w Europie i Ameryce Północnej, tworząc nowe fabryki w Azji i Europie Wschodniej. MAK
Arcadis rozszerza działalność w Zabrzu
Holenderska grupa doradcza Arcadis podpisała wczoraj porozumienie o współpracy z Wojewódzkim Biurem Projektów w Zabrzu. Arcadis nie wyklucza przejęcia w przyszłości większościowego pakietu WBP. Decyzja w tej sprawie powinna wkrótce zapaść. Umowa z WBP doskonale współgra z całą działalnością Arcadis w Polsce — firma ma dostarczać ekspertyzy marketingowe i operacyjne.
Arcadis przewiduje, że ochrona środowiska oraz infrastruktura wodna w najbliższych latach nabiorą w naszym kraju ogromnego znaczenia. Polska jest dla holenderskiej spółki przyczółkiem do dalszej ekspansji na Europę Centralną. MAK
Deutsche Bank kupuje kolejny bank
Największy niemiecki bank zdecydował się na kupno belgijskiego oddziału Credit Lyonnais. Transakcja będzie kosztowała około 1 mld DEM (2,07 mld zł). Musi zostać jeszcze zaakceptowana przez władze belgijskie, francuskie i europejskie.
Umowa da Deutsche Bank siódmą pozycję na belgijskim rynku usług bankowych, z aktywami 24,1 md DEM (50 mld zł) i 38 oddziałami w całym kraju. Jest to kolejne wejście na nowy rynek niemieckiego banku, który prowadzi ponadto działalność w Hiszpanii i Włoszech.
Credit Lyonnais sprzedał belgijski oddział, ponieważ musi pozbywać się banków w innych krajach Unii Europejskiej w zamian za rządową pomoc. MAK
Mitsubishi cierpi z powodu braku zamówień
Zyski Mitsubishi Heavy Industries — największego japońskiego producenta ciężkich maszyn — spadną w tym roku o 59 proc. Koncern osiągnie prawdopodobnie tylko 25 mld jenów zysku (700 mln zł), zamiast spodziewanych 74 mld jenów (2 mld zł). Mitsubishi miał w tym roku mniej zamówień na sprzęt dla elektrowni zarówno w Japonii, jak i w Azji. Na gorszych wynikach zaważyły także rezultaty Mitsubishi Motors Corp. — czwartego pod względem wielkości producenta samochodów w Japonii. Rzecznik firmy powiedział, że w bliskiej przyszłości nie ma żadnych szans na poprawę sytuacji. MAK
Boeing zwalnia ludzi i ogranicza produkcję
Boeing Co. — największy na świecie producent samolotów, które latają również w barwach polskiego LOT-u — przewiduje zwolnienie około 40 tys. osób w ciągu najbliższych dwóch lat. Jest to wynik słabej kondycji firmy, która ucierpiała w wyniku kryzysu w Azji. Już od 1997 roku Boeing ma kłopoty z produkcją. W tym roku zyski firmy wyniosą około 1 mld USD (3,49 mld zł), zaś przyszłoroczne prognozowane są między 1,5 mld a 1,8 mld USD (5,2 - 6,3 mld zł). Dochody mają wynieść 58 mld USD (202 mld zł).
W najbliższym czasie Boeing ograniczy przede wszystkim produkcję modelu 747 — w roku 2000 będzie wypuszczał tylko jeden taki samolot na miesiąc (obecnie średnio 3,5). W 2000 roku spadnie także produkcja 757, 767 oraz 737 — określanego jako samolot przyszłej generacji. Wtedy dochody koncernu spadną do 50 mld USD (174,5 mld zł).
Obecnie firma zatrudnia 238 tys. osób. Do końca przyszłego roku zwolni 38 tys. pracowników, w 2000 roku zaś kolejnych 10 tys. — poinformowali wczoraj przedstawiciele przedsiębiorstwa. MAK